Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Utmaning att öppna ännu en matbutik

Maxi Ica och nyöppnade City Gross slåss om kunderna i Hemlingby, nyrustade Willys på Lokförargatan drar mer kunder än på länge. Då öppnar Willys Hemsta.
– Jag ser det som en utmaning. Läget på butiken gillar jag skarpt, säger butikschefen Hans Johansson.

Annons

I dag klockan sex öppnar den senaste i raden av storbutiker i Gävle. Med nästan samma sortiment och priser som den befintliga Willys, men med ett helt annat upplägg. Frukt och grönsaker möter kunden direkt innanför entrén, som tvärtom vad all forskning inom kundströmmar säger ligger åt vänster.

– Det har jag nog inte ens tänkt på. Det är nog inte medvetet, säger Hans Johansson.

Sedan följer chark, kött, mejeri och bröd. Färskt först alltså. En medveten strategi. Långt borta är de gamla lagerliknande butikerna från Willys-kedjans barndom då kunderna bokstavligen fick plocka maten direkt från lastpallar.

Hans Johansson konstaterar att det visat sig vara mer rationellt att använda sig av auto-ordersystem. Det vill säga att datorerna automatiskt beställer hem lika mycket av varje vara som passerat kassan. Svinnet var mycket större när man hela tiden körde in en hel pall av varje vara.

Butiken sysselsätter närmare 35 personer, fördelade på motsvarande tio heltidstjänster.

Vad är det då som talar för att just Willys Hemsta av alla till synes överetablerade matbutiker ska dra det längsta strået i kampen om kunderna?

Hans Johansson upprepar gång på gång Willys målsättning att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Och butikens läge.

– Jag tror att vi kan locka både bilburna kunder och gång- och cykelburna kunder. Alla kunder är lika viktiga, och de ska känna att de alltid gör en bra affär om de handlar på Willys, säger han.