Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad skulle farfar ha sagt?

Annons

Då grossistföretaget Vict. Th. Engwall & Co lanserade kaffemärket Gevalia 1920 var det Sven Engwall som var chef.

När Kraft Foods, som numera äger varumärket, väljer att kraftigt dra ner på sponsringen av Brynäs IF är det Sven Engwall som får ta emot det tunga beskedet. Sven, marknadschef i Brynäs, är sonson till kaffepionjären med samma namn, och man tycker kanske att det skulle kännas lite pinsamt för Kraft Foods att inför honom dra ner på ett åtagande som inte mer än nätt och jämnt är sjusiffrigt.

Det tycker nu inte Kraft Foods, och faktiskt inte Sven heller. Jag träffade honom i veckan, och han känner en viss förståelse för beslutet eftersom Kraft Foods är multinationellt och Gävleanknytningen inskränker sig till att kaffet rostas här.

Själv är jag inte alls lika förstående. Det känns som ett inkompetent beslut av en företagsledning som saknar känsla för marknadsföring. Mediautvecklingen gör att en ishockeyklubb som Brynäs blir mindre och mindre lokal för varje dag som går, och att betala en och en halv miljon per säsong för att få sitt varumärke ihopkopplat med den tolvfaldiga mästarklubben Brynäs och den sanslöst framgångsrika idrottsstaden Gävle är långtifrån något högt pris för en sånt företag.

Som sagt, det är lite svårt att förstå. Men det är kanske någon direktör som håller på att skriva pensionsavtal och behöver pengarna.

Annons