Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Väl valt mästerverk!

Annons

Elisabeth Grate Bokförlag har specialiserat sig på att ge ut franskspråkig skönlitteratur i svensk översättning. Senaste utgivningen, En spik, en ros, av den belgiska författaren Madeleine Bourdouxhe (1906-1996) är ännu ett väl valt mästerverk. Bourdouxhe slog igenom 1937 med romanen La femme de Gilles, som finns på svenska sedan 2004, men har inte alls fått den uppmärksamhet hon förtjänar.

Novellsamlingen En spik, en ros innehåller åtta noveller, samtliga mycket starka kvinnoporträtt. Under Pont Mirabeau, till exempel, är en självbiografisk skildring av flykten författaren gjorde med sin nyfödda dotter till Frankrike från Bryssel under tyska ockupationen.

Övriga noveller skildrar kvinnor som i olika utsträckning revolterar mot dåtidens kvinnoroll och klassideal. Vissa lyckas, andra inte.

Språket är oerhört franskt och Madeleine Gustafsson lyfter det till höjder som bara en mycket skicklig översättare behärskar. Meningsbyggnaden är omständig, nästan slarvig, men i kombination med den nästan nonchalanta berättarrösten känns det helt rätt. Stämningen i novellerna är ofta avvaktande och tryckande. Någonting hotfullt lurar oupphörligt i närheten, och skildras ofta av två karaktärers tassande kring varandra. Som om de har ett gemensamt, hemligt, förflutet ingen annan känner till.

Bourdouxhe gestaltar människor med ett helt liv bakom sig, vilket förvandlar novellerna till små miniromaner.

Männen är nästan alltid perifera. Visserligen viktiga som katalysatorer för handlingen, men ofta endimensionella och buffliga. De är oreflekterande och aningen korkade, och ofta försöker de på olika sätt kontrollera den kvinnliga huvudpersonen, men lyckas sällan. Kvinnorna befinner sig visserligen ofta i beroendeställning till en man, men beroendet är nästan alltid ekonomiskt eller praktiskt.

Känslomässigt har de frigjort sig sedan länge.

Kanske är det kontrasten mellan det praktiska, fysiska, beroendet och den sedan länge avklarade mentala separationen som är allra mest gripande med Bourdouxhes texter.