Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vallpojken på rekreation

I mer än två år har Vallpojken stått stympad på Drottninggatan. Men i går lättade Gävles kulturskymning en aning när det omtyckta konstverket hämtades för reparation.
– Det är viktigt att renovera det kulturarv Gävle har, säger Carl Bergström på Gävle konstcentrum.

Annons

Den timida lilla Vallpojken bjöd hårdare motstånd än väntat när flyttgubbarna från Transart kom för att hämta honom. Ett rejält fundament behövde grävas upp och en grävmaskin fick tillkallas för att lösa uppgiften. Till slut gick det dock vägen och Pere Pujols bronsskulptur kunde till slut svaja iväg bland nyfikna Gävlebor. Nu ska den enarmade gossen få tillbringa sommaren i Stockholm på Bergmans konstgjuteri. Där ska en ny arm gjutas för att sedan monteras fast.

Carl Bergström från Gävles konstråd övervakade flytten. Han var lättad över att man äntligen kommit fram till en lösning.

– Vi har inte legat på latsidan, utan hela tiden jobbat för att kunna ordna det här på bästa sätt. Men det har varit svårt då den som kapade armen tog den med sig.

Det blev väldigt dyrt, men nu har vi fått pengar, säger han.

150 000 kronor kostar kalaset, pengarna kommer från kommunstyrelsen. Armen gjuts efter förebild från en något mindre Vallpojkskusin i Halmstad. Några originalformer för statyn finns nämligen inte kvar. Nu hoppas Carl Bergström att Vallpojken och all annan konst får stå orörd i framtiden.

– Vi har haft en hel del problem med att konstverk blir vandaliserade den senaste tiden. Men nu när man bygger om torget så blir det förhoppningsvis en mer levande plats. Det borde göra det svårare för folk att ge sig på konsten.

Tillsvidare är Vallpojken i säkra händer. Skulpturen flyttades nämligen av riktiga proffs. Transart är nämligen en firma som specialiserat sig på att flytta just dyrbara och ömtåliga konstverk.

– Vi kör konst runt hela Europa och då gäller det att tänka på säkerheten. Det är ändå dyra bitar vi kör omkring med, säger Ingemar Melkersson på Transart.