Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Väntade förgäves på färdtjänst

SANDVIKENSystrarna Astrid Brunn och Aina Westergren kom aldrig iväg till den nära vännens jordfästning. Färdtjänstbilen, som var bokad två dagar tidigare, kom inte.

Annons
- Jag är så upprörd att jag skakar. Min syster grät. Det var en mycket nära väns jordfästning. Man kommer inte försent till en begravning, säger Astrid Brunn.
I onsdags ringde hon till Färdtjänsts beställningscentral i Segersta för att beställa en taxi till jordfästningen.
- Begravningen var klockan elva så vi beställde bilen till tjugo över tio. Vi ville vara ute i god tid till en så viktig sak, säger hon.

Ingen bil dök upp
Efter att ha inhandlat blommor tog de sig ut framför huset på Plangatan i centrala Sandviken, något som för systern Aina är lite besvärligt. Hon har svårt att gå och klarar sig inte utan rullator. Men de såg till att vara på plats före den avtalade tiden. När klockan var halv elva hade fortfarande ingen bil dykt upp.
-Jag har en mobiltelefon så jag ringde. De sa att bilen var på väg. Tjugo i elva hade den fortfarande inte kommit. Jag ringde igen och de sa att det skulle ta två minuter, berättar Astrid Brunn.
När klockan var sju minuter i elva, och de insåg att de inte skulle hinna till begravningen i tid, ringde Astrid Brunn och avbeställde bilen.
- Det går inte att komma försent till en begravning. Det kändes fruktansvärt att inte komma iväg till den. Men vad skulle vi göra, säger hon.
Tillbaka i systern Ainas lägenhet ringde Astrid Brunn till beställningscentralen för att få en förklaring.
- Jag pratade med en väldigt rar flicka - det var ju inte hennes fel - som sa att chauffören sagt att han varit och letat efter oss två gånger. Men vi stod där hela tiden, i över en halvtimme. Det känns hemskt att det skyller det på oss, säger Astrid Brunn.
På beställningscentralen i Segersta har arbetsledaren Lars Morin ingen förklaring till att färdtjänsttaxin inte kom.
- Någonting har hänt som gjort att de inte har träffat på varandra. Chauffören var ett antal minuter sen. Han säger att han sedan har åkt runt och letat kring adressen. De kanske stod på fel ställe. Det är naturligtvis oerhört beklagligt, särskilt när det gäller en begravning, säger Lars Morin.

Bommar ibland
Han säger att det i snitt uppstår problem i en procent av alla fall av beställningar i länet.
- Vi bommar ibland, men det finns oftast förklaringar. Det kan vara att man har glömt att avboka en beställning eller att vården på sjukhuset dit man beställt bil tagit längre tid än man trott.
Han konstaterar att det blir svårt att kompensera Astrid Brunn och Aina Westergren för att de inte kom iväg till begravningen.
- Det är alltid tråkigt när det blir fel. Vissa gånger känns det naturligtvis värre, säger Lars Morin.
Men Astrid Brunn och Aina Westergren kommer inte att bojkotta färdtjänsten i fortsättningen.
- Nej, hur ska man kunna göra det när man är beroende av den, säger Astrid Brunn.




SOFIA ÖHLANDER
026-27 75 92
sofia.ohlander_gd.se