Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Väntetiderna har varit långa

Annons

Jag vill börja med att be om ursäkt för den långa väntetiden i patientkassan under ditt besök.

När den nya entrén vid Gävle sjukhus byggdes så byggdes även den nya centrala patientkassan som ska serva hela sjukhuset. I samband med det så stängdes som planerat patientkassan vid ingång 15. Den nya patientkassan underlättar för samordningen av våra kassatjänster för hela sjukhuset och våra besökare.

Vid vissa tidpunkter på dagen så har vi ett stort patientflöde som passerar via patientkassan. Detta kan medföra att det blir långa väntetider. Nu inför sommaren så har vi vikarier som ska lära sig arbetet i patientkassan, vilket kan göra att det kan ta lite längre tid.

Från och med 1/5 i år kan man inte betala sina fakturor i våra patientkassor. Det har funnits olika rutiner i länet över åren och vi har valt att göra lika i alla våra patientkassor.

Anledningen är att manuell hantering av fakturor i patientkassorna skapar mycket administration som gör att väntetiderna ökar.

Ett annat mycket viktigt skäl för oss är säkerheten och därför minskar vi all kontanthanteringen till skydd för såväl våra besökare som vår personal. Vi arbetar hela tiden med nya rutiner och arbetssätt som ska korta väntetiderna och det arbetet kommer att intensifieras efter sommaren då vi återigen har ordinarie bemanning.

Tf Enhetschef Patientkassan

Landstinget Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare