Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var finns kritiken?

Annons

Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam, ERK, har synpunkter på Coca-Colas reklam för läsken Zero. Det läser jag i flera olika tidningars webbupplagor. Men inte på ERK:s egen hemsida. De har ännu inte lämnat 2008.

En annan instans som ska sätta fingret på övertramp i reklamens värld är marknadsetiska rådet, eller förlåt reklamombudsmannen. Instansen bytte namn vid årsskiftet. Sedan dess har inte ett dugg hänt. På hemsidan alltså.

Det här är två exempel på ”dömande” instanser som inte har något reellt hot att komma med. De ska vara branschens eget tillrättavisande finger som ska förebygga en tvingande lagstiftning. Men vem tjänar på att dessa råd finns om deras fördömanden inte går att läsa någonstans? Naturligtvis de som ”åkt dit”. Ju långsammare kvarnarna maler, desto längre tid får de på sig att städa bort den kritiserade reklamen innan allmänheten ens fått reda på att den kritiserats.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har i jämförelse väldigt hög trovärdighet. Där har man också ett reellt hot att komma med för den som inte följer ARN:s rekommendationer. Nämligen Råd & Röns svarta lista. Att hamna på den listan innebär att man delar negativt reklamutrymme med landets sämsta hyresvärdar, oseriösa bilfirmor och ohändiga hantverkare. Det är väldigt dålig reklam och något alla med någorlunda seriös verksamhet verkligen passar sig för.

Jag blev lurad att skriva en massa osanningar om kassaregister förra veckan. Jag borde ha kontrollerat fakta bättre och jag ber om ursäkt. Här är den sanning som fortfarande gäller. Oavsett vad olika säljare påstår:

”Det finns ännu inga tillverkardeklarerade kassaregister eller certifierade kontrollenheter på marknaden”. Det är Skatteverkets officiella ståndpunkt. Och den står fast. Troligen åtskilliga veckor till. Vad säljarna sedan påstår om sina egna maskiner får stå för dem.