Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varför så tyst om bullret?

Trafikbullret gör oss stressade och ger oss sämre sömn. Och det orsakar årligen ett par hundra dödsfall i hjärt- och kärlsjukdomar. Ändå saknas debatten om bullret nästan helt.

För fem år sedan var det många som förutspådde att buller skulle bli nästa stora trafikfråga. Buller från trafiken både stör och påverkar hälsan negativt.

Men debatten har inte bara uteblivit, det finns tecken på att både forskningens omfattning och myndigheterna intresse minskat.

– Det känns så, buller har hamnat helt i skuggan av klimatfrågan, konstaterar Mikael Ögren, bullerexpert på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Alla människor påverkas av buller. Det gör att vi sover sämre och att vila, koppla av och även att föra samtal försvåras. Bullret kan också ge stressymptom och upphov till hjärt- och kärlsjukdomar. Vid 55 decibel ser man stresseffekter, vid 65 decibel kommer sjukdomarna.

Det här är kända fakta och så väl världshälsoorganisationen WHO som svenska riksdagen har slagit fast riktvärden som inte får överstigas. Ändå görs det ofta.

Ett problem är att bullrets negativa hälsoeffekter inte märks direkt.

Vid en vanlig trafikolycka är sambandet mellan trafiken och personskadorna tydlig och uppenbar. Men av buller dör man inte direkt, det handlar om en långsiktig effekt där man måste utsättas för ganska höga bullernivåer under många år. Men inte desto mindre är det i flera stora och vetenskapligt underbyggda undersökningar bevisat att bullret leder till dödliga sjukdomar.

Lösningen för att snabbt minska bullernivåerna är inte så komplicerad, åtminstone inte jämfört med andra miljöproblem trafiken dras med. Den dominerande ljudkällan är nämligen varken bilarna eller lastbilarnas motorer, utan rullande däck mot vägbanan.

– Snabbast och störst effekt skulle man få med tystare däck. Tekniken finns redan, men eftersom inte reglerna skärps så sker ingen snabb utveckling, säger Mikael Ögren.

– Medan myndigheterna sätter upp långsiktiga och tydliga mål för till exempel minskade koldioxidutsläpp, har reglerna för hur mycket däck får låta inte ändrats på 20 år. Det finns heller inget som pekar på att några sådana direktiv är på gång.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se