Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varningen: "Betala aldrig för varor du inte beställt"

Man måste vara alltmer vaksam när man svarar i telefon. Per-Åke Thorsell gick med på att få en present hemskickad. Det visade sig vara ett löpande abonnemang.

– Betala aldrig för paket du inte ha beställt, säger konsumentvägledare Kristina Fält.

Annons

Per-Åke Thorsell blev en eftermiddag uppringd av en kille som gjorde en undersökning. Som tack för medverkan skulle han skicka en present. Per-Åke Thorsell svarade att presenten behövde han inte men killen stod på sig.

Några dagar senare fick Per-Åke Thorsell ett mejl från företaget Provea med en orderbekräftelse på ett abonnemang av kalsonger av märket Tono.

I samma mejl fanns en länk till ett webbformulär där han kunde annullera det löpande abonnemanget, vilket han gjorde.

– Då anade jag ugglor i mossen och förstod att det inte var en undersökning som killen gjorde.

En månad senare fick han ändå ett paket med posten och ett inbetalningskort. Han försökte kontakta företaget via nätet men lyckades inte. Provea är baserat i Schweiz men har en svensktalande kundtjänst.

Han ringde och blev lovad att abonnemanget skulle avslutas.

När Gefle Dagblad ringer upp Proveas kundtjänst för att få prata med en ansvarig på företaget blir vi hänvisade till att det inte finns några ansvariga i Sverige.

Kundtjänsten kan inte svara på våra frågor. Det enda sättet att kontakta företaget är att skicka ett mejl till ledningen i Schweiz.

Kristina Fält, konsumentvägledare på Konsument Gästrikland är väl bekant med skumma försäljningsmetoder.

– De hittar alltid på nya metoder, man slutar aldrig att förvånas. Det viktiga är att inte ge mig sig. Betala inte, då fortsätter de. Bestrid och polisanmäl, säger hon.