Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vasaloppet marknadsförs - vill vara i ropet

GÄVLE
Redan före midsommarhelgen hade 15 500 personer anmält sig till nästa års Vasalopp. Fullt, med andra ord.

Annons
Ändå har tävlingsarrangören och Svenska skidförbundet gett sig ut på en Vasaloppsturné för att göra reklam för tävlingen. I går stannade de till i Stadiumbutiken i Valbo.
- Man måste ständigt marknadsföra sig för att vara i ropet. Vi har ju flera andra tävlingar också, Skejtvasan, Halvvasan och Stafettvasan till exempel, säger Vasaloppets generalsekreterare, Rolf Hammar, som delar ut broschyrer vid entrén.
Längre in i butiken hjälper Vasaloppsprofilen Mathias Danielsson kunderna att prova ut nya längdskidor. En av dem är Daniel Sund från Sandviken som siktar på att genomföra sitt tredje Vasalopp nästa år.
- Jag anmälde mig två veckor efter förra loppet, säger han.
ERIK WIKSTRÖM