Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Vi har extremt många ärenden”

Tanken med att Skatteverket tog över utfärdandet av ID-kort var att göra det lättare.

Det har det inte blivit för alla.

– Väldigt många faller utanför föreskrifterna, säger Emma Flod.

Annons

Det har blivit rusning till Skatteverket efter den 1 juni, när personer som är folkbokförda i Sverige men inte svenska medborgare fick möjlighet att skaffa ID-kort. Dessa har inte haft möjlighet att hämta ID-kort på bankerna eller hos polisen och därför ofta blivit utan.

– Som det är nu har vi extremt många ärenden, säger Emma Flod som är vikarierande sektionschef på Skatteverkets ID-sektion i Stockholm.

När Skatteverket tog över efter Svensk Kassaservice satte man upp nya föreskrifter för godkända ID-handlingar och intygsgivare som kan styrka den sökandes identitet. Det verkar nu har ställt till problem, eftersom många invandrare inte kan uppfylla någon av dessa. På bara en vecka har två upprörda irakiska medborgare i Gävle hört av sig till Gefle Dagblad.

Emma Flod är medveten om att många faller utanför ramarna i Skatteverkets regler.

– Våra föreskrifter går på samma linje som Svensk Kassaservice. Våra är till och med lite generösare eftersom vi godkänner sambo om man bott ihop minst sex månader, säger hon.

Det enda råd hon kan ge till alla som söker ID-kort är att se till att man uppfyller något av de krav som ställs i föreskrifterna.

– Alla som utfärdar ID-kort på Skatteverket har fått utbildning, och följer samma föreskrifter. Vi kan inte undgå någon av dessa, säger hon.

Om det eventuellt kan komma att bli förändringar vet hon inte.

– Hur vi går vidare beror på vad länsrätten säger om beslut överklagas.

Även på Gävlekontoret har man märkt att många vill ha ID-kort. Där ser man att många som söker kommer med intygsgivare och har bristfälliga handlingar. Sedan den 1 juni har man tagit emot 292 ansökningar om ID-kort, och 17 personer har fått avslag.

– Det är naturligtvis tråkigt att vissa som ser sig berättigade inte kan få ett ID-kort, men poängen med strikta regler är att korten måste ha hög trovärdighet, säger Roger Granström, vikarierande chef på Gävlekontoret.