Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi har inte kallat det för pojkstreck!

Hans Hultin, rektor på Vasaskolan, skriver att ingen i Vasaskolans ledning har betecknat sabotagen av Liliths anslagstavla som pojkstreck.

I en ledare är det ju poängen som gäller och då spelar det ingen roll om underlaget brister i något hänseende. Jag håller med om allt som Karin Bergkvist lyfter fram i sin ledare i gårdagens tidning men inte att vi har reducerat behandlingen av föreningen Lilith och förstörelsen av dess anslagstavla till någon form av ”pojkstreck”.

Det är mig helt främmande och jag har svårt att tro att någon rektor efter skandalen på Lundsberg skulle ta det ordet i sin mun. Det är synd att Karin Bergkvist inte tror sin gamla skola om mer än så. Att anonyma individer tar sig friheten att förstöra för andra, kränka andra och kväsa det fria ordet är djupt allvarligt.

Att händelsen är mycket ovanlig i en skolmiljö som värnar det fria ordet, den goda argumentationen och respekten för andra minskar inte allvaret. Tidigare elever har hört av sig och menat att de inte känner igen sig i den bild som tonar fram.

I första skedet var det medlemmar i en annan förening som låg bakom skadegörelsen på grund av av en konflikt om anslagstavlan. Samtal fördes och ursäkter framfördes och godtogs av Lilith. Tyvärr fortsatte skadegörelsen av andra för oss okända.

Skolledningen har agerat utifrån den information som funnits till hands, men den har tyvärr varit knapphändig. De vittnen vi har efterlyst har inte trätt fram.

Lilith har ett massivt stöd både bland personalen och bland eleverna. Från skolledningen har vi gett Lilith vårt stöd från första stund och träffat föreningens styrelse i omgångar. Det är uppenbart att styrelsen tycker att vi inte gjort tillräckligt och det beklagar jag.

Hans Hultin

rektor

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel