Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi satsar tio miljarder direkt

Ett tåg kör en kilometer med samma koldioxidutsläpp som en bil gör på sju centimeter, konstaterar miljöpartisterna som propagerar för en storsatsning på Ostkustbanan.

Kapacitetsbristen på järnvägen längs Norrlandskusten stryper utvecklingen i norra Sverige och motverkar Sveriges klimatmål. Vi miljöpartistiska företrädare längst Ostkustbanan utmanar övriga partier. MP avsätter tio miljarder till nya Ostkustbanan i budgetförslaget för 2013, plus 30 miljarder till mindre projekt som kan påbörjas i närtid.

Övriga partier som säger er värna hela Sverige: Får ni med era partikamrater i riksdagen på motsvarande satsningar? Vi kan inte acceptera att Norrland får dela på 3,5 procent av de nationella infrastrukturmedlen, trots att våra naturtillgångar är ryggraden i svensk ekonomi.

På järnvägen mellan Gävle och Härnösand transporteras gods värt flera hundra miljarder. Samtidigt är det en av SJ:s mest lönsamma sträckor för persontrafik. Kapacitetsutnyttjandet på Ostkustbanan är i dag 80-100 procent och trycket för mer tågtrafik är stort. År 1996 tog tågresan från Sundsvall till Stockholm tre timmar, i dag är den 40 minuter längre. Med dubbelspår kan restiden bli två timmar.

EU-parlamentet har sagt ja till nya Ostkustbanan som prioriterad sträcka. Tyvärr har alliansregeringen gång på gång sagt nej. MP anslår drygt 24 miljarder mer än regeringen till klimatsmart infrastruktur de närmsta fyra åren och 56 miljarder mer fram till 2025 då vi vill ha en färdigbyggd ny ostkustbana med dubbelspår Gävle – Härnösand.

Snabba tågförbindelser gör att arbetsmarknader växer ihop. Med en modern järnväg kan Gävle, Sundsvall, Härnösand och Umeå knytas samman i en arbetsmarknadsregion med cirka en miljon invånare. Dessutom är Ostkustbanan en förutsättning för att få effekt i satsningar på järnväg längre norrut.

Transportsektorn står för 40 procent av Sveriges klimatpåverkan och drygt tre fjärdedelar av oljeimporten. På samma koldioxidutsläpp som ett modernt tåg går en kilometer, hinner en bil sju centimeter och ett flygplan bara fyra centimeter på startbanan. Ett godståg lastar som 30 långtradare.

För att nå uppsatta klimatmål måste den kommande tioårsplanen för infrastruktur revideras! Trots kunskap och rapporter om klimatkrisen planerar regeringen fortfarande för trafik à la 1900-talet. Trots att persontrafiken på både tåg och buss ökar mer än bilåkandet. Det är inte bara ett storstadsfenomen. Vi behöver skyndsamt moderna trafiklösningar i vår region.

Vi uppmanar därför regeringspartierna att omprioritera i kommande plan för transportsystemet 2014-2025 och inkludera investering i Nya Ostkustbanan – en ny modern kustjärnväg som binder ihop Norrland med resten av Sverige och Europa.

Roger Persson, MP
kommunalråd, Gävle
Maria Aspers, MP
landstingsråd, Gävleborg
Kåge Wallner, MP
kommunalråd, Hudiksvall
Tomas Frejarö, MP
biträdande kommunalråd, Härnösand
Sverker Ottosson, MP
kommunalråd, Sundsvall
Eva Andersson, MP
vice ordf. i regionala nämnden, Västernorrland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel