Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi vill ha ditt semestertips!

Vad skulle du vilja visa turisterna? Kanske något helt nytt eller något som redan finns på turistkartan men behöver piffas till eller marknadsföras bättre. Skicka in dina tips till web@gd.se.
Här nedanför hittar du de tips som redan kommit in!

Annons

Får man tipsa om andra ställen än Gävle?

Isåfall kommer det några här:



-rekommenderas skarpt då det finns en härlig blandning av allt möjligt och omöjligt från telefoner till strykjärn och gamla leksaker med mycket, mycket mera... ett måste för alla åldrar, en riktig nostalgitripp för alla sinnen.






-prova på att sköta om djuren i ladugården (trädjur), såga och tälja, karda, spinna och tova ull, tvätta kläder och skura, baka bröd och mycket mer.

Hitta dit:
Från Sandviken åk R80, sväng vid avfart "Mom" och åk höger mot Storvik. Vid Västerbergs fhsk sväng höger vid skylt "Sandkälla 2", åk ca 300 m till anvisad parkering vid hembygdsgården. Följ sen den pilmarkerade promenadstigen från hembygdsgården genom skogen ca 300-400 m

Medtag gärna egen matsäck, möjlighet att grilla medhavd korv etc finns. Ingen försäljning. Handikapptoa finns vid hembygdsgården (300 m från Nymmen). Vid Nymmenåsen finns utedass.






-levande fäbod med bla. kor, getter, får och höns. Försäljning av hemgjorda produkter som smör, bröd, ost mm. Servering av gammeldags maträtter, kaffe, dryck och hembakat bröd.

Ta gärna båten M/f Emma som kör turer till Korsika i Kungsgården ett par gånger i veckan under sommaren.

Hitta dit:
Åk mot Kungsgården - passera Kungsgårdens skola och sväng vänster ner mot Korsikavägen - åk över Järnvägen - sväng vänster - följ skyltar




-Mosskriken är en äventyrs anläggning där vi sysslar med det mesta som har med vildaswestern att göra. Till oss kan man komma som privatperson, vuxen eller barn, på skolresan eller konferensen och utöva fem-kamper, eller något av våra färdiga paket som även innehåller en grillad gobit.

Hur tar man sig dit ? Man åker till Skogsvallens idrottsplats i Stensätra som ligger efter Sandstensvägen. Från Skogsvallens skidstuga sitter det skyltar som talar om var Mosskriken ligger. Vi ligger strax ovanför Källriken där Sandvikens kommun har en offentlig grillplats.





-En rekonstruerad vikingagård med bl.a långhus, smedja, aktiviteter, gästabud mm.
Välkomna till 900-talet och Årsjögård, ett levande vikingamuseum i Årsunda, mitt i Järnriket Gästrikland. Här kan ni uppleva kulturhistoria på ett spännande, lärorikt och levande sätt. Vi kan erbjuda varierande aktiviteter och guidningar av vikingagården med hantverk och flera olika prova på aktiviteter för alla åldrar där teori och praktik blandas på ett pedagogiskt vis.


-ett måste med allt vad det erbjuder med både ljuvlig natur som lekpark, bad, mat, golf, konsthantverkare mm samt boende såväl hotell som olika stugor och vandrarhem.




-ett badparadis för barnfamiljer




-ytterligare ett badparadis för barnfamiljer med en oändligt lång härlig sandstrand och en restaurang med förstaklassig mat.


- - - - - - - - - - -

Hej redaktionen! Här kommer ett tips på ett turistmål.
På promenadavstånd från Gävle city hittar ni Hedvigs Trädgård. En gammal trädgård med anor från 1800-talet.
Här hittar ni allt som har med blommor och trädgård att göra. Förutom traditionell försäljning och massor av inspiration finns även ett pelargonhus, örtagård och enklare servering med möjlighet att sitta både ute i trädgården eller inne i växthuset. För barnen finns det kaniner, höns och en damm med fiskar i att roa sig med.

- - - - - - - - - - -

Hej!
Jag heter Anders Arnaryd
Jag kommer med ett konkret tips på hur vi ska göra i Gävle för att vi garanterat ska få fler turister.
Då vi är flitiga husbilsåkare så vet vi att husbilsuppställningsplatser, så kallade stellplatz, är otroligt etablerat i europa http://www.reisemobil-international.de/bordatlas2/ denna boardatlas är en bibel för husbilsresenärer. Med tanke på Gävles läge och på alla resenärer på väg till norrut till bland annat Nordkap ,så är jag övertygad om att många skulle stanna för övernattning. Jag tror att vi försökte för några år sedan uppe vid Fjärran Höjder men jag vet inte vad det blev av det?
För att det ska fungera så måste det vara en bra central plats, den måste vara etablerad och finnas i flera år (inte bara att man testar en sommar) och den MÅSTE finnas med i Boardatlas. Var den ska ligga och hur den ska utrustas kan jag gärna bistå med ideér till.
Mvh Anders Arnaryd.

 - - - - - - - - - - - - - - -

Här kommer några av mina tankar, självklart efter en månad i Gävle så är det mycket jag inte vet, men just detta har ett värde i sig, att inte veta, bara uppleva, likt turistens förutsättningar.
Kunskap om hur vi människor upplever platser finns redan, till exempel inom socialpsykologin eller arkitektteorin. Det är viktigt att alla dessa kunskaper verkligen används i marknadsföringen av platsen Gävle. Många av de begrepp vi rör oss med har också med aktiva handlingar att göra. Begrepp som upplevelse, uppskattning, och dess verbform, uppleva och uppskatta visar på att det rör sig om en aktiv handling. Därför har vi alltid ett eget ansvar för hur vi "upplever" vår plats i världen, och hur vi komunicerar detta till vår omgivning, hur vi marknadsför platsen.
För övrigt tyckerjag att tidningsskribenten själv kom med många bra förslag.



- Marknadsför kommunen, ständigt, i allt ni gör och inte gör, i allt ni säger och inte säger. Att börja en tidningsartikel med citat som "Gävle är inte precis någon turistfälla", "Här hamnar man av en slump", "X och X tyckte det var för varmt i Stockholm", är som att skjuta sig själv i foten. NEJ….Vad vill man utrycka egentligen med sådana rader, kanske att påstå att marknadsförarna gör ett dåligt jobb eller att Gävle inte har något att erbjuda. Men ingenting av detta stämmer ju. Att något kan bli bättre behöver inte betyda att något är dåligt.

- Att tänka stort men också smått. Inget är för litet eller för stort för att man ska använda detta i marknadsföringen av staden. Varje liten detalj bidrar till att skapa en upplevelse av staden.

- Att lyfta fram Gävle som cykelstad i marknadsföringen. "När du cyklar i Gävle känns två kilometer som en…". Gävle har mycket fina cykelvägar sett i relation till många andra städer. Här kommer vi också in på begrepp som ett hållbart samhälle, friskvård, klimatvänlighet. Att många Gävlebor skulle börja använda cykeln är ett marknadsföringsinstrument i sig.

- Sätta upp skyltar vid de centrala delarna av Gävle som visar på närheten till andra städer och det centrala läget som Gävle har - Gävle satt i relation till världen, att få denna upplevelse. Förslag: St. Petersburg, Moskva, Helsingfors, Arlanda, Stockholm, London, Paris, etc.

- Vid stads- och landskapsplaneringen försöka att få landskapet mera blandat mellan öppna ytor, (se t.ex. Gävle strand, och det öppna jordbrukslandskapet på vägen till Valbo) och skogsbevuxna ytor. För närvarande är skogsytan dominerande och kan dämpa känslan av öppenhet, omfång, rymd och dimension. Stadens karaktär kan upplevas som alltför sluten och det finns en tendens att man överkompenserar skogsytans funktion av slutenhet, separation, natur- och miljöaspekt, vid trafikleder nära staden.

- Att alltid beakta rörelsen i stadsplaneringen - trafikströmmar, vatten i rörelse, fontäner för att förstärka upplevelsen av rörelse, viket i sig skapar en dynamik som ger en känsla av centrum, att Gävle finns i världen, inte som en utpost, utan som en central del vilket andra städer sätts i relation till.

- Att inte bara prata om att Gävle ligger nära Arlanda, Uppsala, etc. utan att vända på resonemanget och säga att Arlanda ligger nära Gävle.

- Att skapa en förväntningsspänning i upplevelsen av staden. Här kommer att byggas en bro, köpcentrum, etc. annonsera om detta tydligt, som en upplevelse i sig, detta skapar en inre bild av förhoppningar, förväntningar hos besökaren. Öresundsbron skapade en förväntning, en spänning, och när bron byggdes fanns inte denna spänning kvar. En förväntning kan inte ersättas av det som förväntas, det är olika aspekter. Detta är speciellt viktigt vid knytpunkter, trafikdelare, infarter och utfarter. Egentligen skulle det alltid stå en grävskopa utställd vid en infart, signalerande att här håller vi på att bygga en ännu bättre stad, vi slår oss inte till ro.

- På något sätt ge resenärer på E 4:an känslan av en stad finns i närheten. Att enbart mötas av skog när man passerar ger inga nya intryck av staden, skapar ingen dynamik, inga nya frågor ställs, inga upplevelser, ingenting att berätta. Dragongate använder sig just av detta koncept, att synas. Borde inte en stad synas bättre än ett turistmål. Två ytterligheter i visuell marknadsföring, som borde mötas på något sätt.

- Skapa relationer mellan olika turistmål, skapa ett sammanhang som ger en tydligare grund för marknadsföring av Gävle som stad.

- Utöka antalet språk på kommunens hemsida och turistsidan. Ett tänkbart språk är bland annat det ryska. 150 miljoner ryssar, tillräckligt många med god ekonomi för att utgöra en intressant mängd potentiella turister i Sverige och därmed Gävle. Ryssar är oerhört målmedvetna i sin turism, och kan de presenteras ett intressant paket, så betar de av detta med en väldig entusiasm. Över 60 00 gästnätter i Stockholm i år, några borde finna vägen till Gävle. Platsnamn som Bomhus står för hindrandet av ryssar, nu är det dags att underlätta för dessa ryssar, att finna sin väg till Gävle, som turist, och kanske som entreprenör.

- Tänka på kopplingen turister och entreprenörer. En turist kan också vara en entreprenör.

- Bilder har alltid en stark kraft för att påverka och skapa inre bilder. Bilder av badstränder i samband med Gävle skapar en koppling som till slut alltid finns där, se julbocken. Rullsand och närliggande område är värt att lyfta fram och knyta till Gävle, trots att det ligger i Uppland. Men det är närheten till Gävle som är intressant.

- För närvarande har Gävle en vinterattraktion som generar nyhetsförmedling, kommer julbocken att brinna eller inte, finns det möjligheter att skapa en liknande företeelse på sommaren. I och med att Gävle har fått denna betydelse, så finns möjligheten att bygga ut konceptet, det finns en hög mottaglighet hos människor för just detta. Alla som har ett koncept bygger ut det att gälla året runt. Marknadsföring kan aldrig ta semester eller förankras till att bara gäller vissa tider.

- Kontrollera vilka författare som skriver om Gävle i romanform. Har Gävle någonting att berätta. Jag tänker på exemplet Arn och hur vanligtvis "trötta" Skara har kunnat utnyttja detta i sin marknadsföring. Jag skriver trötta, med tanke på vad Bert Karlsson har sagt när det gäller markandsföring av staden.

- Se över alla ytor som besökaren möter, järnvägsstationen, E 4:an, järnvägen, vattenleder, genom Gävle. Se över alla ytor som Gävlebon möter, cykelvägar, bilvägar etc. Det är viktigt att man har kontroll över vilka intryck som ska förmedlas.

- Arenatänkandet - inte bara vid anläggandet av någon plats för en viss aktivitet som hockey, fotboll eller musik - utan också tänka i form av en arena även när det gäller hela staden, staden ska upplevas som en arena, för den boende, för turisten. När man bygger en hockeyhall så behövs läktare, omklädningsrum, själva spelplanen, men det är själva upplevelsen, den som ska marknadsföras, som leder till uttrycket "Arena". Behåll detta tänkande när det gäller att bygga staden och att marknadsföra den. Gävle har bra förutsättningar på just på denna punkt.

- Respektera alla idéer som lyfts fram från kommunmedborgare - behandla dessa med respekt och sköta återkopplingen på ett bra sätt. Dokumentera dessa förslag och arkivera dessa. Kungsbacka har ett system där "ärendet" ges ett arkiveringsnummer som man själv får reda på som förslagsställare på hemsidan. Interaktiv feedback i realtid, viktigt.


- Koloniträdgårdarna är väl värda att lyfta fram.
 

- Att det inte finns pengar till marknadsföring får inte stoppa upp processen, inte låsa den - det måste finnas alternativ, att inte marknadsföra kostar också pengar. Till exempel när det gäller språk på hemsidan - vem kan dessa språk, kan man utforma detta till projekt, SFI etc. vem känner vem?. Vill man verkligen framåt så stoppar man ju inte sin resa bara för att vägen tar slut - då får man väl gå till fots. Det är så lätt att man har ekonomin som en grund för att inte göra någonting, i väntan på en bättre ekonomi.