Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Viktigt att få hjälp och stöd i skolan

SANDVIKENAtt lägga ned det individuella programmet helt vore vansinne.Det anser IV-eleverna i Sandviken.Men sedan går åsikterna isär om regeringens planer på att avskaffa programmet och i stället ge mer stöd inom de andra gymnasieprogrammen.

Annons
- Då hade man inte behövt förlora så mycket tid, säger Gonca Aydin som sedan hon kom till Sverige från Turkiet för två år sedan gått på IV och lärt sig svenska och engelska. I höst hoppas hon komma in på omvårdnadsprogrammet. Men allra helst vill hon bli läkare.
Kompisen Karin Fredriksson tycker inte att året på IV har varit något slöseri. Tvärtom menar hon att sammanhållningen, den lugna atmosfären och de förstående lärarna gett ett självförtroende som kan behövas om man ska ta sig vidare till ett nationellt program.
- Det värsta är att många ser oss som en avstjälpningsplats, medan de flesta elever tycker det är fantastiskt att komma hit efter en jobbig tid på högstadiet, säger läraren Christer Johansson.

Mycket positivt
Eleven Johanna Tollbrant tycker också att det finns mycket positivt med IV.
- Det här året på individuella programmet har jag lärt mig mest av alla år jag gått i skolan. Samtidigt tycker jag att de som vill ska få chansen att gå ett vanligt program även om de inte har godkänt i allt, säger hon.
I dag är IV det tredje största programmet i Sverige för förstaårselever. Det beror på att man måste ha godkänt i grundskolans kärnämnen - svenska, engelska och matematik - för att få börja på ett vanligt gymnasieprogram. Många klarar inte det.
På det individuella programmet skaffar man de betyg som fattas för att sedan gå vidare i gymnasieskolan. I landet är det endast en tredjedel av eleverna som faktiskt går vidare efter ett år. Några går ytterligare ett eller två år på IV medan merparten lämnar gymnasiet helt.
Det är en av orsakerna till att regeringen i princip vill lägga ned det individuella programmet.
Men i Sandviken är situationen annorlunda.
- Cirka femtio elever kommer hit direkt från nian varje år och den allra största delen går vidare till andra program efter ett år, säger Christer Johansson.
- Och det har hänt mer än en gång att de då blivit programmets stolthet, fortsätter han.
Trots stoltheten över hur IV fungerar i Sandviken är Christer Johansson inte orolig över regeringens förslag. Tvärtom har man i Sandviken gått i liknande funderingar.
- Vi önskar också att vi kunde avskaffa IV. Men genom att avskaffa IV avskaffar man inte något problem. Det är viktigt att det vi lärare lärt oss genom att arbeta med de här ungdomarna inte får slås sönder. Den kompetensen ska finnas inom skolan men det behöver inte nödvändigtvis stå IV ovanför dörren, säger han.

Specialutformat
En idé är att arbeta med specialutformade program, så att elever som saknar högstadiebetyg i svenska, matematik eller engelska kan arbeta med det samtidigt som de deltar i vanliga kurser på de nationella programmen.
Vid sidan om skulle något slags resurscentrum kunna finnas som en oas för dem som behöver extra stöd och hjälp.
Och just stöd, uppmärksamhet och uppmuntran från vuxna är det allra viktigaste när man har svårt att klara skolan, anser Johanna Tollbrant.
- Någon som hjälper och pushar på, utan att det blir stressigt, liksom.
Om det fungerade i hela gymnasieskolan, skulle endast mycket få elever behöva något IV, menar hon.

HANNA JANSSON
026-27 75 93
hanna.jansson