Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vilken rysare i SM–finalen

Det blev en final som hette duga i Pro Modified när dragracing-SM avslutades på Tierp Arena i lördags.

Segrare när gummiröken skingrats: Micke Gullqvist från Hässelby.

Annons

Kampen stod mellan Gullqvist och Johan Lindberg, Upplands Väsby, i den sista finalrundan för dagen. De två snabbaste förarna i Europa – på den bästa banan öster om Atlanten. Förutsättningarna var de bästa tänkbara för en riktig rysare.

Så blev det också. Båda förarna sprängde den magiska sexsekundersvallen, där Gullqvist kunde dra det längsta strået med mycket knapp marginal.

– Ja, det var verkligen hårt. En härlig seger, jublade segerherren efteråt.

Vad var det som avgjorde?

– Tja, jag vet faktiskt inte. Men jag hade nog helt enkelt marginalerna på min sida, funderade Gullqvist.

Publiken hade troget suttit kvar på läktarna, trots att klockan närmade sig halv åtta på kvällen. Dessförinnan hade man också bevittnat när finske Mika Eloranta tagit hem spelet i klassen Competition Eliminator i finalmöte mot Tage Avander, Skellefteå. Tråkigt nog försvann här Stefan Eriksson från Älvkarleby efter att med knapp marginal ha rödlyktat redan i den första omgången på morgonen.

I Super Comp deltog flera snabba gästrikar. Torraste krutet av dem alla hade Tommy Thörnqvist från Gävle, som avancerade ända till final (efter att bland andra ha slagit ut Janne Selinder, Gävle, i den andra omgången). Trots snabbaste tid i finalrundan mot Eskilstunas Bo Ragnebro så fick Tommy till slut hålla tillgodo med andra plats.

– Jag hamnade på efterkälken från start och kunde sedan inte reparera detta, förklarade Tommy i samband med prisutdelningen.

Men Bomhuskillen var trots allt mycket nöjd med sin insats.

– Absolut. Det var första gången som jag körde i den här klassen och min bil är inte optimerad. Smakar helt klart mera!

Även i Super Gas återfanns en Gävleförare i final – Bosse Hall. I sin Ford Anglia ”frilördag” var han den snabbaste, men tiden 9,896 sekunder var fyra tusendelar under den gräns som klassen tillåter (så kallad Break-Out). Segern förbyttes till en andraplats med fyra ynka tusendelars marginal.

Den tredje gästriken att nå final var Emil Östlund, Valbo, i MC-klassen Super Gas Bike. Han ställdes mot rutinerade Tomas Jonsson från Korskrogen.

Jonsson vann, men det satt hårt åt, en dryg tiondel. Emil hade däremot den klart högsta farten över mållinjen.

I Super Comp Bike hade Roberth Häggblom från Älvkarleby varit snabbast i fredagens kval. Nu blev det dessvärre en Break-Out i den andra omgången och loppet var därmed kört. Vann gjorde istället Alexander Jonsson från Ystad, före Leffe Larsson, Arbrå – Break-Out för den sistnämnde i finalen.