Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Webb-tv: Rally med "Ploppen"

Bo ”Ploppen” Pettersson var 18 år när han köpte en Saab 93 av sin kusin för 200 kronor.
– Jag har alltid åkt Saab. Men jag är mest intresserad av de gamla pärlorna, de nya är för dyra och drar för mycket bensin, säger Saab-entusiasten som nu överväger att köpa en Passat.

Annons

En stor del av Bo ”Ploppen” Petterssons tillvaro kretsar kring gamla Saabar. På gården i Backa i Valbo finns sammanlagt fem bilar av det märke som han varit trogen sedan 60-talet.

– Det blir ju så, man börjar med ett bilmärke och så håller man fast vid det, säger han.

På 70-talet började han köra rally och då var det naturligtvis Saab Sport och Saab V4 som gällde. I dag tävlar han fortfarande i Klassiska cupen med sin vita Saab Monte Carlo.

– Det är en variant av Saab Sport som endast tillverkades 1966, säger Bo ”Ploppen” Pettersson.

Han lossar på huvremmen i läder och låter oss titta ner på den lilla trecylindriga motorn som gjort Saab Sport omtalad i rallykretsar. Som en stor mopedmotor, förklarar ”Ploppen”.

– En tvåtaktare har inga ventiler, så motståndet i motorn är väldigt litet vilket gör den väldigt effektiv. All kraft går rakt ut i hjulen, säger han.

I original hade motorn en effekt på 55 hästkrafter, i nuvarande skick har den cirka 85. Men det är inte i första hand motorstyrkan som är tjusningen med att köra en gammal Saab.

– Jag har alltid varit förtjust i framhjulsdrift. När man kör rally är det en dödssynd att släppa på gasen, i stället bromsar och gasar man samtidigt för att få ställ i kurvorna. När man kör 130 på smala skogsvägar upplever man att det går fort, säger han.

Saab-intresset kretsar inte enbart kring rally. I ett av hans garage står en Saab 96 GL i nyskick från 1980.

– Det är min pensionsförsäkring. Man kan få uppemot 200 000 kronor för en sådan bil i dag, säger han.

Bo ”Ploppen” Pettersson är medlem i Svenska Saabklubben som har cirka 600 medlemmar runtom i landet. Sammanlagt finns ett 20-tal Saabklubbar i Sverige och utomlands som är inriktade på allt från Saab turbo till Saab Sonett.

Framtiden för bilmärket är osäker. Det är många år sedan Saab Automobile var lönsamt och ifjol gjorde företaget en förlust på cirka tre miljarder kronor.

Amerikanska biljätten General Motors som köpte Saab för åtta år sedan vill göra sig av med bilmärket. Just nu genomgår företaget en rekonstruktion för att undvika konkurs.

– Det ser väl inte så lovande ut, men jag tror inte att de kan lägga ner verkstan. Det borde väl finnas några intressenter som kan ta över, säger Bo ”Ploppen” Pettersson.

Att staten går in som ägare tror han inte är någon bra idé. Företagsstöd i olika former är inte heller en långsiktig lösning, menar han.

– Jag ser ju helst att Saab får en ny ägare och att tillverkningen blir kvar i Trollhättan. De kanske kan börja tillverka Saab V4 igen, säger han och skrattar.

Saabs nya modeller är han inte speciellt intresserad av. Som ”bruksbil” kör han en Saab 9-5 från 1998 men funderar faktiskt på att köpa en Passat i stället.

– Jag tycker att Saaben drar för mycket bensin när jag är ute och tävlar och drar släpvagn. Sen tycker jag att Saabarna är för dyra, även om man köper begagnat.