Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lång väntan på a-kassan

/

Den ensamstående småbarnsmamman Emma Törnblom har väntat i sex veckor på sin ersättning från a-kassan.
– Det blir så här ibland. Vi har lång handläggningstid, säger Anna-Lena Lundh på Hotell och Restaurangs a-kassa.

Annons

Emma Törnblom separerade nyligen och bor för tillfället hos sina föräldrar. Hon betalar fortfarande för huset och har många kostnader.

När det strular med utbetalningarna från a-kassan blir det kärvt.

– Jag får påminnelser på mina räkningar. Kommer a-kassan att stå för det?, frågar hon sig.

Allt började med ett missförstånd. Hennes extrajobb på Systembolaget i Skutskär är en tjänst motsvarande fem procent, enligt arbetsgivarintyget.

På schemat jobbar hon sex timmar var tredje vecka.

Det är också så hon har fyllt i sina a-kassekort. Men det var fel.

– Har man en anställning på sysselsättningsnivån fem procent ska det skrivas upp varje vecka. Så att hon får samma summa varje vecka. Jag förstår att hon har fyllt i det hon faktiskt har jobbat. Det här är inte hundra procent logiskt, men det är så det ska göras, säger Anna-Lena Lundh, föreståndare för HRF:s a-kassa.

Detta fel i kombination med att flera olika handläggare har arbetat med Emma Törnbloms ärende har gjort att pengarna har uteblivit, trots upprepade löften om utbetalning.

– Man får inte säga att man lovar pengar till nästa vecka, det brukar jag ta upp med handläggarna, säger Anna-Lena Lundh.

Sedan GD tagit kontakt med henne under gårdagen lovade hon dock att ta tag i fallet själv och se till att Emma Törnblom får sina pengar.

Kanske till och med före torsdag den här veckan.

– Skönt. Men jag förstår inte varför någon av handläggarna bara kunde godta mina förklaringar från början och betala ut pengarna, säger Emma Törnblom.

– Tyvärr. Vi får inte ändra kassakort. Vår rutin i sådana här fall är att skicka tillbaka korten till den som fyllt i dem, säger Anna-Lena Lundh.

Mer läsning

Annons