Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan telefon i två månader

83-årige Gert Larsson har varit utan telefon i två månader.
Orsak: Tele2 har slarvat bort hans kontrakt. Två gånger!
– Vi har misskött oss något kopiöst, säger Pernilla Oldmark, informationschef på Tele2.

Annons

Gert Larsson bor i bostadsrättsföreningen Stensötan i Sandviken. Föreningen skickade för några månader sedan ut ett erbjudande till sina medlemmar om att teckna ett så kallat trippelabonnemang hos Tele2. Alltså telefon, bredband och tv i ett paket.

Gert Larsson skickade in ett underskrivet kontrakt. Inget hände. Sonen Stefan Larsson började ringa och fråga hos Tele2 varför det dröjde. Svaret blev att han skulle vara tvungen att skicka in kontraktet en gång till. Det gjorde han.

Efter ytterligare några veckor tröttnade han rejält och krävde att få tala med någon högre uppsatt än kundtjänst. Då fick han det förvånande svaret att man måste skicka in tre (!) kontrakt, ett för varje avtalsdel.

– Det hade det aldrig varit tal om. Hos bostadsrättsföreningen fanns bara en typ av kontrakt att hämta, säger Stefan Larsson.

Uppgiften om tre kontrakt togs senare tillbaka av Tele2. I stället skyllde man på teknikproblem. Men det är knappast någon tröst för Gert Larsson.

Under den här tiden har hans hustru gått bort. Dessutom är han ordförande i Sandvikens demensförening. Att inte ha någon telefon och att inte kunna bli nådd har varit ett stort problem.

– Det är många som försöker nå honom utan att lyckas. Det är väldigt olyckligt, säger Stefan Larsson.

Pernilla Oldmark på Tele2 pudlar så mycket hon orkar.

– Det finns ingen ursäkt, vi kan bara beklaga, säger hon.

Företaget har alltså lyckats med konststycket att slarva bort två insända kontrakt från samma kund.

– Ja, vi har inte tappat bort det, men vi har inte registrerat det på rätt sätt. Men jag förstår att det ser ut att vara samma sak, säger Pernilla Oldmark.

Sedan GD först tog kontakt med henne i tisdags har nu tekniker skickats till Gert Larsson. Om allt går rätt med installationen ska Gert Larssons telefon fungera i dag eller senast i början av nästa vecka.

Hur kompenseras då två månader utan telefon?

– Det tar vi direkt med kunden, säger Pernilla Oldmark.

Hon uppger att fallet är unikt, och att Tele2 inte känner till fler fall där man lyckats ”felregistrera” sina kunder så att deras kontrakt försvunnit.

Mer läsning

Annons