Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya lärare kan lämplighetstestas

Dagens lärarexamen ska ersättas av två, en som grundlärare och en som ämneslärare.
I en ny utredning utesluts inte att lämplighetsprov i framtiden används vid intagningen till lärarutbildningen.

Annons

Kompetensnivån hos den svenska lärarkåren har både kritiserats och diskuterats de senaste åren och regeringen tillsatte sommaren 2007 förra universitetskanslern Sigbrit Franke att leda utredningen En hållbar lärarutbildning.
Utredningen, som överlämnas till högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg på onsdagen, framhåller att lärarna måste bli mer specialiserade.
”Professionstillhörigheten ligger inte enbart i att vara lärare, utan att vara lärare med en särskild inriktning på åldersgrupp eller ämne”, heter det bland annat. Det som framtidens lärare måste bli bättre på är främst läs-, skriv- och räkneutvecklingen i de första årskurserna och samhälls- och naturvetenskap på högstadiet.


För att nå det målet föreslår Franke att dagens lärarexamen ersätts av två, grundlärarexamen och ämneslärarexamen. Grundlärarutbildningen får fyra inriktningar: förskola, förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, grundskolans årskurs 4–6 och fritidshem. Ämneslärarutbildningen får också fyra inriktningar: allmänna ämnen i grundskolans årskurs 7–9, allmänna ämnen i gymnasieskolan och vuxenutbildningen, yrkesämnen i gymnasieskolan och vuxenutbildningen och praktiska och estetiska ämnen.

För att fasa in den nya utbildningen och för att ge universitet och högskolor tid att förbereda sig föreslår Franke att ingen antagning till lärarutbildningen görs under läsåret 2009/10. Lärosätena ska undersöka hur dagens studenter på lärarutbildningen snabbast kan slussas över till den nya systemet så att de nya examina kan börja utfärdas från höstterminen 2010.
Sigbrit Franke rekommenderar att behörighetskraven till lärarutbildningen skärps och hon påpekar att användningen av lämplighetsprov bör undersökas.
Under utredningen har bland annat 8 000 utexaminerade lärare tillfrågats om hur väl dagens utbildning förberett dem för arbetet. Enkäten visade att många anser att centrala moment i utbildningen saknades.

Mer läsning

Annons