Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rea före jul i kristider

/

Tuffare tider gör att svenskarna minskar sina julklappsköp med tre miljarder kronor i år, enligt Nordea.
Och rean börjar redan före jul.

Annons

Framförallt elektronikhandeln börjar lite tidigare med julrean, visar en undersökning som Svensk Handel gjort bland 1 000 handlare om vad de själva tror om julhandeln 2008.

– Det är klart att handlarna inte vill ha för mycket i lager. När inköpen gjordes för julen hade vi ju inte finanskrisen. Det gör att man kanske har mer i lager än vad man gör av med, konstaterar Margareta Ternell, pressansvarig på Svensk Handel.
Undersökningen visar dock att de allra flesta tänker hålla på traditionen och vänta med rean till mellandagarna.

– Men det är ju förstås beroende av hur stora lager de har och hur det går med försäljningen. Hur mycket de behöver bli av med, helt enkelt, säger Margareta Ternell, som spår att mellandagsrean kanske för vissa butiker blir ganska rejäl i år.

Så gott som alla svenskar, 94 procent, tänker köpa julklappar även i år, enligt en undersökning från Nordea.
– Det kanske är extra viktigt att hålla fast vid jul och tradition i svåra tider, tror privatekonom Ingela Gabrielsson.
Vi betalar våra julklappar i första hand med lön, i andra hand med sparade pengar och i tredje hand med kreditkort. Kreditkortsköpen ökar från 5 till 16 procent i år, enligt undersökningen.

Den mest frikostige julklappsköparen är mellan 40 och 65 år, gift, äger sin bostad, ingår i ett hushåll med fyra eller fler och har hög inkomst. Den sparsamme är 16-25 år, singel, bor i hyrd bostad i Mellansverige och är låginkomsttagare.
Medelålders och höginkomsttagare lägger mest pengar på julen. Norrlänningar handlar fler julklappar än de som bor i Mellansverige. Den som äger sin bostad är frikostigare med julklapparna än den som hyr. Glesbygdsbon spenderar mer pengar än storstadsbon, och kvinnor lägger med pengar på julklappar än män.
På fredag presenterar Handelns utredningsinstitut, HUI, detaljhandelns utveckling under oktober. Rapporten ger en vink om hur decemberhandeln blir.

Mer läsning

Annons