Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glädje på CSN i Gävle

/
  • Foto: GUN WIGH Lättade. Handläggarna Camilla Sundin, Maria Andersson och Karin Hurinsky fick i går veta att deras jobb på kontoret i Gävle inte är hotade. - Oron har funnits där, säger en lättad Karin Hurinsky som vetat om sparkraven sedan i maj.

GÄVLE
CSN i Gävle hörde till vinnarna när myndigheten i går presenterade sitt sparpaket.

Annons
Kontoret bli kvar och kommer dessutom att utökas med ytterligare tjänster.
- Man är alltid spänd inför en sådan här presentation. Men jag var egentligen inte orolig eftersom jag tycker att det är ett väl fungerande kontor, säger en nöjd Hans Thollén, chef för kontoret i Gävle.
Redan i våras blev det känt att Centrala Studiestödsnämnden var i stort behov av besparingar.
Sedan dess har ledningen sett över organisationen och nu tagit fram ett förslag som förhoppningsvis ska ge både minskade kostnader och ökad effektivitet.

140 sägs upp
Förslaget innebär att 11 av 25 kontor i landet läggs ned och att 40-45 tjänster på huvudkontoret i Sundsvall dras in. Drygt 140 anställda hotas av uppsägning.
Men kontoret i Gävle förskonas alltså och ska enligt förslaget slås ihop med Falun. Men verksamheterna blir kvar på båda orterna.
Dessutom kommer kontoret att utökas med 15 tjänster eftersom det är ett av fyra som ska ta ett särskilt ansvar för telefonarbetet.
- Vi får behålla våra jobb och en möjlighet att bli större, säger Hans Thollén.
- Sen hur tjänsterna fördelas mellan Falun och Gävle blir en senare fråga.

Besked om sparkrav
I maj fick personalen besked om sparkravet som lagts på CSN: 150 miljoner kronor i minskade kostnader.
Därför kom gårdagens besked som en glad nyhet för handläggarna Camilla Sundin, Maria Andersson och Karin Hurinsky och deras kollegor på kontoret i Gävle.
- Det är klart att det är en lättnad. Men man får inte glömma att det än så länge bara är ett förslag, säger Camilla Sundin.
CSN är en myndighet som under årens lopp fått utstå en hel del spott och spe. Studenterna har klagat på svårigheten att komma fram i telefon och handläggningar som drar ut på tiden.

Tusentals samtal
Även om servicen via internet och telesvar har utvecklats och lett till att fler studenter kan få svar på sina frågor den vägen så får CSN mellan 9 000 och 10 000 samtal en "högtrycksdag".
Frågan är hur de planerade besparingarna kommer att påverka servicen.
- Vad som händer med servicen på sikt återstår att se. Men visst kan det ge negativa effekter på kort sikt, säger Hans Thollén.
- Det enda vi vet är att antalet studenter minskar och att fler ärenden handläggs maskinellt. Men behovet av att prata med oss minskar inte, säger Camilla Sundin.

ANNA HÖGLUND

Mer läsning

Annons