Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hellberg kämpar för hamnen i Gävle

GÄVLEBygget av dubbelspår på de två kvarvarande enkelspårssträckorna på Ostkustbanan söder om Gävle måste tidigareläggas. Fler mötesplatser behövs norr om Gävle. Frågan om att skapa ett nationellt logistikcentrum i Gävle hamn bör utredas. Staten bör ta det ekonomiska ansvaret för utbyggnaden av hamnen.

Annons
Vänsterpartiets riksdagsledamot Owe Hellberg är inte nöjd med utbyggnadstakten av kommunikationerna i Gävleborg. Därför har han skrivit en motion till riksdagen med ovanstående krav.
Även folkpartisten Hans Backman motionerar om utbyggnad av Ostkustbanan till dubbelspår på hela sträckan söder om Gävle. Han ser detta som länets viktigaste prioritering inom infrastrukturen för transporter.
Backman och Hellberg konstaterar var för sig att enkelspår klarar ungefär sju tåg per timme. Dubbelspår hela vägen ökar kapaciteten till
Hellberg skriver att Gävleborg har landets största arbetslöshet. Den är mer än dubbelt så stor som i Uppsala. Ändå är arbetspendlingen dit blygsam. Dubbelspår hela vägen skulle enligt motionären leda till en tredubbling av efterfrågan på resor.
Han skriver också om E4 och den kvarvarande otidsenliga sträckan mellan Enånger och Hudiksvall, "den första flaskhalsen norr om Stockholm."
Gävle hamn har goda förutsättningar att bli ett logistikcentrum för godstransporter. Flera järnvägslinjer strålar samman i Gävle och både E4 och riks 80 leder dit.
Hellberg menar att en utbyggnad av omlastning och rangerbangård skapar goda förutsättningar för att konvertera godstrafik från väg och järnväg till sjöfart.
"En grundbult i detta koncept är naturligtvis att frågan om utbyggnaden av Gävle hamn blir av och staten tar ett nationellt ansvar för hamnen", skriver Hellberg.

OLLE HILDINGSON

Mer läsning

Annons