Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jourflytten ska följas upp

/
  • En nackdel med flytten av familjeläkarjouren från akuten till Södertull är att det blivit otydligt vart  människor ska vända sig när de blir akut sjuka eller skadade.Foto: Lars Wigert

Hur har det gått sedan familjeläkarjouren flyttades från Gävle sjukhus till Södertull?
Hur ofta hamnar patienter ”fel” och skickas vidare? Det ska landstinget ta reda på genom en uppföljning.

Annons

Det var i mars 2007 som landstinget beslutade att lokalmässigt dela upp akutverksamheten i Gävle i två delar. Akutmottagningen blev kvar på Gävle sjukhus medan familjeläkarjouren flyttades till Södertull.

Flytten skulle ge familjeläkarjourens patienter en bättre vårdmiljö. De skulle få en egen mottagning att vända sig till och slippa sitta och trängas i akutens väntrum på sjukhuset. Uppdelningen skulle också underlätta personalens arbete. Sjukhuset skulle få koncentrera sig på de svårare akutfallen medan primärvården skulle kunna ägna all tid åt de lindrigare fallen.

En nackdel med flytten är att det blivit otydligt vart människor ska vända sig när de blir akut sjuka eller skadade. Både patienter och personal tycks uppleva osäkerhet. GD rapporterade senast i går om en 14-årig pojke med brutet nyckelben som avvisades av receptionspersonal på akutmottagningen.

Nu ska landstinget ta reda på hur flytten av familjeläkarjouren egentligen gått. En uppföljning ska göras där synpunkter ska inhämtas från såväl personal som patienter. Agneta Brinne vid lednings- och verksamhetsstöd håller i arbetet.

– Det låg redan i flyttbeslutet att en sådan här uppföljning skulle göras, säger hon.

Hon har bara påbörjat arbetet och det dröjer några månader in på nästa år innan uppföljningen är klar.

Ingela Vikström, vårdenhetschef för primärvårdens jourverksamhet, tycker för sin del att flytten av familjeläkarjouren avlöpt väl. Att patienter hamnar fel och blir bollade fram och tillbaka mellan mottagningarna förekommer sällan, menar hon.

– Jag upplever det inte som något stort problem. Sedan är det förstås bara att beklaga att det ändå sker misstag. Men i förhållande till det antal patienter vi tar emot här är det ovanligt, säger hon.

Peter Bergh, verksamhetschef inom akutsjukvården på sjukhusen i Gävleborg, ser behov av att landstinget går ut och informerar allmänheten om hur man ska bete sig och vart man ska vända sig när man blir akut sjuk eller skadad.

– Akut sjuk är en sak för oss som arbetar i vården och en annan sak för en lekman, säger han.

Om man är osäker, vad gör man då?

– Ringer sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177. De kan lotsa dig rätt.

Fotnot: Gävle sjukhus akutmottagning har cirka 35 000 besök per år. Familjeläkarjouren har cirka 8 000 besök per år.

Mer läsning

Annons