Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Kakel” har full koll på bygget

/
  • Kranen går att köra från marken, men det är uppe i hytten som Olle Danielsson får överblick över bygget.
  • Så här ska det se ut när alla bitar är på plaats. Om knappt ett år ska de första hyresgästerna flytta in
  • Göran Wiklund, projektchef på HSB, Lars Nyberg,  Johansson, konstaterar att bygget håller tidsplanen.
  • Tommy Tegelberg monterar stålstommarna till ytterväggarna i den provisoriska verkstaden. Inget organiskt material är tillåtet i stommarna.
  • Göran Bergström och Urban Sandström tar emot ett kranlyft till det tredje våningsplanet och passar in det.
  • Han heter Olle Danielsson, men alla känner honom som kranförare Kakel, en nyckelperson i bygget på CH-tomten.
  • Göran Bergström och Urban Sandström tar emot ett kranlyft till det tredje våningsplanet och passar in det.
  • Han heter Olle Danielsson, men alla känner honom som kranförare Kakel, en nyckelperson i bygget på CH-tomten.
  • Han heter Olle Danielsson, men alla känner honom som kranförare Kakel, en nyckelperson i bygget på CH-tomten.

Han har stans bästa utsikt, men hinner inte njuta så mycket av den. Olle Danielsson, av arbetskamraterna mer känd som Kakel, kör byggkranen på CH-bygget, och vilar bara när han går ner för att få något i magen.
– Alla sliter och drar i honom, säger projektchefen på Skanska, Lars Nyberg.

Annons

Ur askan efter CH-branden börjar bostadshuset resa sig. HSB bygger 65 lägenheter mitt i stan, en plats som kräver lite extra av dem som planerar bygget.

– Det är fruktansvärt trångt, säger Lars Nyberg.

Transporterna till bygget måste vara noga inplanerade, liksom själva lastningen, eftersom varje del måste lossas i rätt ordning för att bygget ska flyta på. Några lagerytor finns knappast i det trånga kvarteret i korsningen Ruddammsgatan-Norra Centralgatan.

Den 25 mars i år inleddes schaktningen och de första gjutningarna gjordes en månad senare, nästan tre år efter storbranden som förstörde nattklubben och skadade stora delar av hotellet. Bygget krävde en rejäl pålning, vilket inga grannar kunde undvika att märka. 322 pålar har dunkats ner i backen för att bära upp huset och pålningsschemat justerades en aning för att hotellgästerna skulle få sova ut ordentligt.

– Vi gick ut med tydlig information till alla grannar, säger Lars Nyberg.

Nu är den plågan förbi, bygget håller tidsplanen och HSB:s folk är nöjda.

– Det är riktigt bra ordning och reda, och en bra platsorganisation, säger Göran Wiklund, projektchef på HSB.

Han är nöjd trots att alla lägenheter ännu inte är sålda. Av de 65 lägenheterna är 38 kontrakterade, men Göran Wiklund räknar med att försäljningen kommer igång igen. I oktober nästa år ska de första hyresgästerna flytta in. Och HSB räknar också med att snart dra igång försäljningen av nya HSB-lägenheter på Gävle Strand, trots alla orosmoln som finanskrisen har dragit med sig.

– Vi tycker att det finns ett stort intresse. Vi tror på det projektet, säger Göran Wiklund.

Bygget på CH-tomten är som de flesta byggen, men är på ett sätt en föregångare. Stommen byggs helt utan organiskt material, ett direktiv från Skanskas ledning efter debatten om risken för fuktskador. Ytterväggarna i stommen är av stål, och monteras ihop i en liten verkstad på arbetsplatsen.

– Jag tror att det är helt rätt. säger Lars Nyberg.

Just nu är 27 man igång på bygget, som har nått upp till tredje våningen, och allt lyfts upp av kranförare Kakel. Namnet har han fått eftersom både hans far och farfar var kakelugnsmakare.

– Jag jobbade på ett bygge i tre och ett halvt år en gång och jag tror inte att de visste vad jag hette egentligen.

Han kommer från Näsviken men är numera bosatt i Gävle. I grunden är han mekaniker, men har varit i byggsvängen sedan början av 70-talet, ett tag med egen firma och egen kran.

Nu är han kontrakterad kranförare som trivs bra med jobbet, även om det kan bli både ensamt och stressigt.

– De andra kan ju ta fem minuter någon gång, men då är det alltid någon som skriker på mig.

Han ser alltid till att gå ner i manskapsboden när det är rast, för att träffa arbetskamraterna som han annars bara har radiokontakt med.

– Annars skulle man smälla av. Det blir för ensamt, säger Olle Danielsson, innan han tar med sig fotografen upp i hissen till kranarmen och hytten, 40 meter ovanför marken.

– Nu skriker de på dig, säger byggarbetsledaren när de går i väg, men Olle Danielsson påpekar lugnt att han faktiskt har rast.

Nästa höst ska kranen bort och eftersom den då är helt inbyggd på gårdsplanen blir det en mobilkran som får göra det sista lyftet.

– Sedan städar vi och åker härifrån, säger Lars Nyberg.

”Jag jobbade på ett bygge i tre och ett halvt år en gång och jag tror inte att de visste vad jag hette egentligen.”

Olle ”Kakel” Danielsson

Kranförare

Mer läsning

Annons