Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny kamera synar fartsyndare

/
  • Mattias Simonsson och David Wretblad lade ner mycket krut på sitt examensjobb och har nu fått uppskattning i form av ett uppfinnarpris. De skulle gärna jobba vidare med sin metod för automatisk datorregistrering av registreringsskyltar. Foto: NICK BLACKMON

GÄVLE En kamera över körbanan registrerar varje fordon som passerar. Efter en och en halv sekund finns bilens registreringsnummer lagrat i en databas.

Annons
Mattias Simonsson och David Wretblad har vunnit ett uppfinnarpris för sitt examensarbete i utbildningen till dataingenjörer.
I slutet av högskolestudierna gick Mattias och David en projektkurs hos företaget Traffic Applications i Teknikparken. Inför sitt examensarbete bad de företaget om tips på ett lämpligt ämne. Automatisk identifiering av registreringsskyltar var enligt företaget högintressant.
I torsdags fick de två teknologerna ta emot diplom och 8 000 kronor i Sundsvall.
Deras jobb prisades i Innovation Cup i norra regionen där högskolor och universitet norr om Dalälven tävlade. Innovation Cup arrangeras sedan 1985 av Skandia liv och tidningen Dagens Industri.
På frågan vad de ska göra för prispengarna svarar de:
- Det vet vi inte än. Köpa julklappar kanske.
Vinnarna har fått skiftande besked på om deras bidrag ska ställas mot övriga regionsegrare i landet. Det har visat sig att deras arbete inte är unikt. I främst USA, Japan och England finns metoder, om än mer komplicerade. för automatisk registrering av bilar i rörelse.
Mattias Simonsson och David Wretblad kopplade ihop en radar med en digital kamera. Med radarns hjälp var det ganska enkelt att få kameran att ta en bild på fronten på alla passerande fordon.
För att kunna registrera bilar i hög fart och tät trafik satsade de på lågupplösta bilder som "förädlas" i flera steg. Svårast var att få datorn att välja ut registreringsnumret bland skyltar, märkesnamn, symboler och tecken som kan finnas på fronten av en bil.
- Vi klarade att identifiera 70 procent av skyltarna i vår provserie på 40 bilder. Vi var nöjda, allt över 50 procent var godkänt. Det går aldrig att nå 100 procent på grund av smutsiga skyltar och en rad andra faktorer, hävdar de.
Gävlestudenterna fick rådet att göra kraftiga avgränsningar i sitt examensjobb. Bland annat nöjde de sig med att fotografera bilar i dagsljus. De lade också in enbart symboler från svenska registreringsskyltar i datorn.
- Det blev en förfärlig massa tecken i alla fall eftersom det finns minst tre typsnitt på svenska bilplåtar.
Det finns en rad användningsmöjligheter inom trafikövervakning till Simonssons och Wretblads tävlingsbidrag, för övrigt ett av tre som kom från högskolan i Gävle.
Dit hör registrering av fordon när trängselavgifter införs i storstäderna liksom enklare och snabbare hantering av bilder som tagits på fortkörare.
Mattias läser nu vidare vid universitet i Uppsala. David står till arbetsmarknadens förfogande. Båda skulle gärna tacka ja till ett erbjudande om att utveckla sitt examensjobb
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons