Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pisksnärt största skaderisken

GÄVLE
Bilar har blivit dramatiskt säkrare de senaste åren.

Annons
- Om ytterligare fem år kommer vi att se ännu större skillnad. Det förutspådde Anders Kullgren, chef för Folksams trafiksäkerhetsforskning vid en frukostträff med bilhandlare från Gästrikland på onsdagen.
Folksam har ett unikt underlag om bilars trafiksäkerhet från verkliga olyckor. Största förbättringen märks bland småbilarna.
Varje år analyserar Folksam 4 000 polisrapporterade tvåbilskrockar. Bolagets databas innehåller nu 76 100 verkliga vägolyckor.

Krockprov
Folksam jobbar också aktivt med krockprov av olika slag, inte minst vad gäller whip lash-skador. Det finns ett svenskt ord också, pisksnärt.
Whip lash-skador har ökat under många år samtidigt som alla andra skadetyper gått ner.
I dag står whip lash för minst 70 procent av alla trafikskador som leder till invaliditet.
Volvo och Saab var först att lansera skydd mot whip lash i framstolarna på sina bilar. Det är del av förklaringen till att deras modeller är säkrast i respektive storleksklasser. Saab 9-5 rankas till exempel som säkraste bil i storbilsklassen.
Toyota har lanserat det hittills enklaste whip lash-skyddet. Det består i att balkarna i ryggstödet flyttats bakåt samtidigt som stoppningen gjorts tjockare. Kullgren konstaterar att Toyotas system fungerar betydligt bättre än vad han och hans kolleger förutspått.

Nya system
Bilarna har på senare år fått en rad nya system som ska minska risken för att de råkar i olycka. Låsningsfria bromsar, ABS, är det hittills vanligaste.
Där har olycksforskningen hittills inte visat positiva förändringar. Bilar med ABS krockar lika ofta som bilar utan.
Men nu finns ett hjälpmedel som tar ner olyckorna, elektroniska sladdpareringssystem som allt fler nya bilar utrustas med. Dyrare modeller har det ofta som standard, andra mot pristillägg. Systemet kallas ofta ESP.
- Vi ser en väldigt stor positiv effekt även om det finns viss statistisk osäkerhet ännu, säger Kullgren.
Sveriges bilpark är 15 år gammal. Det dröjer alltså länge innan alla bilar har whip lash-skydd och elektronisk sladdparering.

Metallbleck
Folksam driver sedan ett par år ett försök med eftermonterat whip lash-skydd. 8 000 Toyota Corolla har fått metallbleck inmonterade i framstolarna. Det gör att hela sätet viks bakåt om bilen blir påkörd bakifrån.
Hittills har omkring 60 olyckor rapporterats med dessa bilar.
Anders Kullgren vågar ännu inte dra några slutsatser av försöket. En sats plåtbleck kostar cirka 300 kronor att tillverka.
- I början av nästa år räknar vi med att ha en rapport klar. Det vore trevligt om plåtblecken visar sig vara en framkomlig väg till eftermontering av whip lash-skydd, säger han.

OLLE HILDINGSON

Mer läsning

Annons