Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen jagar på fel tider

/
  • Rikspolisstyrelsen har fastslagit att ett visst antal blås ska genomföras varje år.

Rattfyllerister krockar oftast på kvällar och tidiga morgnar.
Trots det genomförs polisens blåskontroller mitt på dagen.
Detta motsägelsefulla faktum visar forskare på Polishögskolan upp i en ny rapport.

Annons

De allra flesta alkoholrelaterade bilolyckor sker mellan klockan 18.00 och 04.00 enligt Statens institut för kommunikationsanalys. Polisens egen statistik visar att majoriteten av deras utandningskontroller görs mellan klockan 8.00 och 16.00.

Detta framgår i en färsk forskningsstudie från Polishögskolan. Forskarna bakom rapporten har tittat närmare på varför blåskontrollerna görs under den tid på dygnet då polisen har minst chans att fånga upp rattfyllerister.

En slutsats är att Rikspolisstyrelsen, RPS, slagit fast att det varje år ska genomföras ett visst antal blås varje år. Målet har uppnåtts och förra året gjordes 2,5 miljoner utandningstest vilket är dubbelt så många som år 2000. Gävleborgspolisen bidrog till siffran med drygt 74 000 blåskontroller förra året.

Trots ökningen har andelen rattfulla som fastnar i kontrollerna minskat drastiskt i förhållande till hur många utandningsprov som tas. En slutsats som forskarna drar är att RPS vilja att allting ska mätas i siffror har lett till att kvantiteten, mängden blås, har blivit viktigare än kvaliteten, hur många som fastnar i kontrollerna.

Som stöd för sin tes citerar forskarna flera poliser som de intervjuat. Ett stationsbefäl säger ”jag säger till mina poliser att det bara är blåsning för statistikens skull som gäller. Ni ska inte inrikta er på att försöka få tag i rattfyllerister. Den målsättning som finns är att nå upp till ett visst antal utandningsprov.”

En gruppchef säger ”för att nå upp till målet brukar vi ställa upp oss en timme när folk är på väg hem från jobbet och vi inte riskerar att få några rattfyllerister.” Flera intervjuade poliser ser det som ett problem när de griper en rattfyllerist eftersom de då måste köra in med personen till stationen. Då uppstår ett avbrott i kontrollen vilket leder till ett minskat antal utandningsprov.

Ulf Carnerius som är trafikpolischef i Gävleborgs län känner inte igen sig i den bild som de intervjuade kollegorna målar upp i rapporten.

– De som har den inställningen har helt missat målet. Vi skulle inte ha svarat så om vi fick samma frågor, säger han.

Cecilia Woxblom, en av forskarna bakom rapporten, hoppas att deras studie ska leda till ett ökat samarbete mellan polisens kriminalunderrättelsetjänst och de poliser som genomför blåskontrollerna.

– Det är jättebra att vi utför över två miljoner blås. Men för att få bästa effekt måste trafikpoliserna jobba underrättelselett och få veta var promillestigarna finns, alltså de vägar där det förekommer många alkoholrelaterade olyckor, säger hon.

Mer läsning

Annons