Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Torbjörn fick elräkning för tre år

/
  • Foto: NICK BLACKMON Arg. Torbjörn Borg har först nu fått räkning på el som lästs av i september förra året.

GÄVLE
Torbjörn Borg är en av dem som vänt sig till konsumentvägledningen med sin elräkning. Han fick en på drygt 13 000 kronor från Vattenfall för avgifter från så långt tillbaka som december 2000.

Annons
- Tre år i efterhand vill de ha ut pengar, säger han upprört.

Tio dagar på sig
Han hade tio dagar på sig att betala när räkningen kom, men efter att ha ringt Vattenfall fick han till slutet av september på sig.
Han visar räkningen som inkluderar skatt och elförbrukning från perioder under 2000, 2001 och 2002. Han pekar på en avläsning daterad 14 september 2001.
- Och sluträkningen kommer nu.
I mitten på september har han blivit lovad en ny avläsning, men han vet inte om den gjorts ännu.
Torbjörn Borg är irriterad och arg över att han får ta konsekvenserna av att företagens avläsning och räkningsrutiner inte fungerar som de ska.
- Jag vill ha ordning och reda. Betalar jag en räkning varje månad vill jag inte ha efterkrav på det.
- Jag tycker att det är deras ansvar att läsa av mätaren varje år och skicka sluträkning, säger Torbjörn Borg som nu ska byta elleverantör.
Även om man får en räntefri avbetalningsplan så kan den oförutsedda extra utgiften varje månad vara svår att klara för många säger han.
När han fick höra om höjningen av energiskatten sommaren 2000 installerade han bergvärme därhemma, där de gjort ett misslyckat försök att borra efter vatten.

Minskat lite
- Jag sa till frugan att nu ska elelementen bort.
Han tycker dock inte att elförbrukningen minskat lika mycket som han tänkt.
Många följer hans exempel. Han, som på 1980-talet installerade elvärme i husen, har nu högsäsong för värmepumpar.
En månads väntetid är det för att få borrat för en pump berättar han.

ANNA BAGGE

Mer läsning

Annons