Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världspremiär för farthinder

/
  • Jan Lindberg vid fem av de tio gummikuddar på varje sidan av Hälsingegatan som utgör det aktiva fartguppet. Det är det första permanenta i sitt slag och har redan väckt intresse i flera länder. Foto: OLLE HILDINGSON

GÄVLE Världens första permanenta aktiva farthinder är nu installerat på Hälsingegatan vid Nynässkolan. Om provkörningarna utfaller väl öppnas gatan i dag igen efter ungefär en veckas avstängning.

Annons
I takt med att fartguppen blivit allt fler har kritiken mot dem ökat. Bussförare som tvingas köra över hundratals gupp varje arbetspass riskerar ryggproblem. Ambulans- och brandkårspersonal klagar över att guppen försenar utryckningar. Och många av oss alldeles vanliga bilister svär över mer eller mindre obehagliga bulor.
Uppfinnaren Jan Lindberg från Axmar tänkte till i ämnet. Hans första idé var att konstruera ett mobilt hinder som kan öka säkerheten vid vägarbeten.

Han konstruerade ett farthinder som är dolt för alla som passerar i laglig hastighet. När en fortkörare närmar sig blir hindret däremot väldigt påtagligt.
GD provkörde den första prototypen i Dalarna i somras. Det var vid en broreparation i Grangärde. När vi for över hindret i över 30 small det till rejält i bilen. "Som en spark i ändan", var det någon som sa.
Nästa tanke var att hinder som dyker upp bara när någon kör för fort också skulle kunna ersätta permanenta fartbulor.
Nu finns alltså det första på plats vid ett övergångsställe utanför Nynässkolan på Hälsingegatan. Det har varit många turer innan man kommit så långt. Bland annat har Vägverket haft synpunkter på utformningen och på vilka skyltar som ska användas.
Ursprungshindret hade små dolda metallklackar som for upp för fortkörare. Hindret på Hälsingegatan har tio gummibollar i två förskjutna rader. De sticker ständigt upp cirka fem centimeter ur gatan och är alltså synliga för alla som närmar sig. Bollarna är mjuka och bilisterna märker inget när de kör över dem.

När en fortkörare dyker upp fylls bollarna blixtsnabbt med komprimerad luft. Hindret, som av någon anledning fått smeknamnet Dolly Parton, höjer sig då ytterligare några centimeter. Bollarna blir hårda och orsakar en kraftig duns när bilhjulen passerar.
Ambulanser och brandbilar under utryckning kommer att få en liten sändare som gör att hindret inte aktiveras när de kommer farande.
Området vid övergångsstället är numera 30-begränsat några morgon- och eftermiddagstimmar när det är skoldagar. Resten av tiden är det 50 där. Datorn i anläggningen ställer om radarn automatiskt när fartgränsen ändras.
Jan Lindberg och hans medarbetare i Gigal AB har haft ett slitigt år. Mycket jobb och utgifter och inga intäkter.
Framtiden ser ljusare ut. Det är förstås viktigt att prototyphindret på Hälsingegatan fungerar som förväntat, något Lindberg och hans mannar är övertygade om. Nu har de fått en andra beställning.
- Svenska Mässan i Göteborg har beställt ett "Dolly Parton-hinder" i en chikan i ett parkeringshus där det ofta händer incidenter.

Intresse finns från många andra håll. I januari ska Lindberg besöka Vägverkets motsvarighet i Frankrike och i februari är en demonstration bokad i Köpenhamn.
När det gäller mobila farthinder för att öka vägjobbares säkerhet har det börjat lossna. Vägverket Produktion har beställt de två första mobila farthindren.
Fler väntas. Om inte förr lär det bli fart på beställningarna när 2005 närmar sig. Från det året kommer Vägverket att kräva mobila farthinder vid vissa typer av vägarbeten.

Olle Hildingson
026-15 96 30
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons