Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vasaskolan vill starta ny spetsutbildning

Vasaskolan ska ansöka om att få bli en av de skolor i Sverige som får starta en specialutformad spetsutbildning med riksintag. En utbildning som av vissa har kallats för en ”elitutbildning”.

Annons

Det är regeringen som har beslutat att ett 20-tal gymnasieskolor i Sverige ska ges möjlighet att på försök starta nya spetsutbildningar inom matematik, naturvetenskap, humaniora och samhällsvetenskap. Vasaskolan ska ansöka om att få anordna spetsutbildningar inom matematik, naturvetenskap och humaniora. Om Skolverket ger tillstånd blir det dock troligen endast för en av dessa tre utbildningar. Utbildningen startar i sådana fall hösten 2009 med maximalt 30 elever.

Den nya spetsutbildningen ska ha riksintag och har av vissa kallats för en ”elitutbildning”. Vasaskolans rektor Hans Hultin håller inte med om den beskrivningen.

– Det här är en utbildning för elever som är speciellt intresserade inom något område och vill få chansen att gå vidare med det intresset.

Under slutet av den treåriga gymnasieutbildningen är det tänkt att eleverna ska läsa vissa högskolekurser. Vasaskolan har redan kontaktat Högskolan i Gävle och Uppsala universitet och fått löften om samarbete. Enligt Hans Hultin borde Vasaskolan ligga bra till för att få bli en av de skolor som får vara med i försöksverksamheten. Han lyfter bland annat fram att Vasaskolan har välutbildade lärare varav flera har disputerat och att man har moderna och välutrustade lokaler.

– Vi uppfyller alla krav, säger Hans Hultin.

Om Skolverket inte ger tillstånd till Vasaskolan så planerar man ändå att genomföra spetsutbildningarna. Men då blir det i form av profilklasser på det naturvetenskapliga och det samhällsvetenskapliga programmet.

Politikerna i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden i Gävle godkände i går i ett enigt beslut att Vasaskolan lämnar in en ansökan till Skolverket om att få starta utbildningen.

– Det här är en möjlighet för elever med ett speciellt intresse för ett teoretiskt ämne att fördjupa sig på samma sätt som elever redan i dag kan fördjupa sig inom till exempel cirkus, säger Peter Hasch, s, ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.

Mer läsning

Annons