Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pendlare på krigsstigen

/
  • Foto: LASSE HALVARSSON Pendeltrassel. På en halvtimme tar sig Anita Nordström från Hofors till jobbet på Falu lasarett med första bussen strax efter sex. Nu vill landstinget spara genom att dra in linjen. Pendlarna kan ta tåget. Men första tåget går när Anita, och många med henne, redan har börjat jobba.

HOFORS
Fem minuter över sex varje morgon går Anita Nordströms buss från Hofors till Falun. Då hinner hon lagom fram till sjukhuset och kan byta av nattskiftet kvart i sju. Nu vill landstinget dra in buss 41 mellan Hofors och Falun. Då drabbas Anita och många andra som jobbar på sjukhuset. Första tåg från Hofors mot Falun går tio i sju.

Annons
Anita Nordström jobbar som biomedicinsk analytiker på lab på Falu lasarett. Hennes arbetsdagar börjar som regel kvart i sju på morgonen. Då är det avlämning och rapport från natten.

Nästa buss fem över sju
Nästa buss från Hofors går fem över sju. Den är för det mesta helt full. Då reser alla de som läser på högskolan och de som börjar jobba vid åtta.
- Bussen är jätteviktig för oss, säger Anita Nordström. Jag såg att en vänsterpolitiker i landstinget sa att det blir lite knöligare att resa. Som om det inte är tillräckligt krångligt redan nu.
Bussen upplevs som snabb och säker. Det tar en halvtimme mellan Hofors och Falun. Den stannar utanför högskolan och utanför sjukhuset. Inte ens i de värsta snöovädren har bussen varit speciellt försenad.

Stort missnöje
Och nu jäser missnöjet bland pendlarna. Ulla Jonsson, som också jobbar på Falu lasarett, startade en spontan namninsamling på bussen i måndags. 20 som pendlar varje dag skrev på direkt.
Om Anita Nordström och de andra pendlarna hänvisas till tåget betyder det betydligt längre dagar. Stationen i Hofors ligger i Robertsholm fyra kilometer från centrum och då måste Anita ta tågbussen dit. Från stationen i Falun till sjukhuset tar det cirka en kvart att gå. Men tåget är inget alternativ, i dag går första tåget från Hofors tio minuter i sju. Då har Anita redan börjat jobba.

Ta bilen
Enda alternativet blir då att ta bilen de fyra milen till Falun, vilket vare sig är miljövänligt, billigt eller säkert på vintern.
- Hofors är ju en avfolkningsbygd, säger Anita Nordström. Varför gör man det inte lätt för folk att pendla? Här vill man satsa på lyxvillor vid Hammardammen. Vilka ska bo där?
Politikerna måste tänka om.

Dalarna betalar inget
- Det är ett stort och allvarligt problem, säger Hofors kommunalråd Marie-Louise Dangardt, s. Jag tror inte att de ansvariga på landstinget har förstått konsekvenserna av förslaget trots att vi försökt förklara. Dalarna har aldrig velat betala något trots att många pendlar från det hållet också.
Dala-Trafik har nu begärt in uppgifter från X-Trafik om hur många som reser, vad det kostar och konsekvenserna av en indragning. I dag står X-Trafik för kostnaderna. På torsdag kommer frågan upp vid landstingsfullmäktige i Gävleborg. Men till dess har inte Dala-Trafik hunnit fundera färdigt.

LOTTA HILDINGSON
026-277591
lotta.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons