Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världens näst äldsta serie har en ljus framtid

/

1928 började Elov Persson teckna Agust och Lotta. 1970 tog sonen Ingvar Persson över då pappa dog. 28 år senare, 1998, tog dottern Bia Melin över pennan.
– Det kändes naturligt då jag vuxit upp med serien, säger hon.

Annons

Lämpligt till jul kommer serien Agust och Lotta ut som jubileumsnummer då serien firar 80 år. Här finns avsnitt från seriens första tid där man ser att figurerna är unga. Sedan har de åldrats och behållit sin ålder mest genom hela serien.

Av serieavsnitten i jubileumsboken är närmare 90 procent från Elov Perssons produktion och Ingvar Persson och Bia Melin finns med som tecknare i de sista.

Att serien fått ett så långt liv tror Ingvar Persson beror på att läsarna gillar figurerna och handlingen, samtidigt som det funnits duktiga och intresserade tecknare som fört traditionen vidare.

– Det är också samma figurer med huvudpersonerna Agust, Lotta och Russinkvist allt sedan starten, säger han.

Men som Bia Melin tillägger så fanns en son med en period under tiden Ingvar Persson tecknade serien.

Serien var nära nedläggning för drygt tio år sedan då tidningen Land ville sluta publicera den. Men Bia Melin som då börjat teckna serien är glad över läsarnas protester som fick tidningsledningen att tänka om.

– Det visar om något att serien läses och uppskattas, säger hon.

Annars är det få läsarkontakter både under de 28 år som Ingvar Persson tecknade serien och nu sedan dottern Bia Melin tagit över. Hon påpekar att det kommer något brev emellanåt från något Agustfan.

När Ingvar Persson tog över serien 1970 blev det ett måste för att få serien att leva vidare. Pappa Elov Persson dog hastigt under en fisketur dagen före han skulle fylla 76 år. Då var han mitt uppe i ett nytt avsnitt som Ingvar Persson färdigställde och sedan började teckna och måla nya.

– Men pappa var alltid så ordentlig att han hade framförhållning för flera veckor så jag fick en bra frist, säger han.

När han själv lämnade över serien var det mer genomtänkt. Under en period arbetade Ingvar Persson tillsammans med dottern Bia Melin då hon målade avsnitten.

Bia Melin tycker också att det kändes naturligt då hon vuxit upp med serien. Hon satt ofta med farfar när han ritade och målade.

– När sedan mitt namn kom på vinjetten fanns ingen återvändo, säger hon.

Ämnen till serien hittar Bia Melin i vardagen och hon betonar att visst krävs det fantasi. Både hon och även Ingvar Persson har aldrig haft problem att fylla rutorna med ämnen som fått läsarna att uppskatta serien.

Ingen av de båda läser speciellt mycket serier, fast Bia Melin har en favorit, Zits. Serien skildrar livet i en familj med en tonårsson. Hon känner igen sig direkt, då hennes son i mångt och mycket påminner om seriens son Jeremy.

– Jag brukar faktiskt klippa något extra bra och passande avsnitt till honom, säger hon.

I släkten finns en konstnärlig ådra och Ingvar Persson berättar att pappa Elov var en fantastisk tecknare och ritade figurer jämt.

– Han var en av Sveriges bästa tecknare, säger han.

Själv tycker han att han har mer en författarådra som visat sig i flera böcker, folklustspel och senast har han skrivit manus och regisserat sångspelet om Evert Taube som gjort stor succé.

Han menar att teckna en serie är också ungefär som regi. Att komponera teckningarna med figurer i olika lägen i serierutan så att det blir liv i serien.

Bia Melin har sedan hon var liten gillat att rita och båda barnen är duktiga konstnärer. Sonen Johannes går i dag på Gävle konstskola och hon tror att finns en efterfrågan så kan serien leva vidare ytterligare en generation.

– Men man ska nog vara vuxen när man börjar och ha lite mer livserfarenhet, säger hon som själv var 44 år när hon tog över.

Fotnot: Världens äldsta serie är Kronblom, som också skapades av Elov Persson.

Mer läsning

Annons