Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket vill stoppa

/
  • – Stopp, det är förbjudet att gena över spåren, säger Christer Vestlund så nu tar Banverket krafttag för att stävja ofoget.

Det är många som genar över järnvägsspåret som går igenom Sandviken på platser där det inte är tillåtet.
Det är ett brott mot Järnvägslagen och nu vill Banverket få slut på ofoget.

Annons

Banverket som har ansvar för våra järnvägsspår har problem med att många väljer att gena över järnvägsspåret till fots.

– Det är inte bara förenat med livsfara utan ett stort arbetsmiljöproblem för lokförarna,säger Christer Vestlund, som har ansvar för arbetsmiljöfrågor.

Kommande helg är det stora luciaevenemang på Jernvallen och då vet man av erfarenhet att många väljer att gena över spåret på väg hem. Därför kommer det att bli bevakning på de platser som främst utnyttjas.

Det är den första kraftfulla insatsen i Sandviken och bevakningen sker med hjälp av Securitas i nära samarbete med polisen som fått extra resurser inför evenemanget på Jernvallen.

– Folk måste lära sig att det här är olagligt, säger Christer Vestlund.

Det är inte bara ungdomar som går över spåret på fel ställen utan han uppger att han själv sett hur äldre med barnvagn tagit sig över spåren sedan de passerat stängslet.

Många tänker kanske inte på att folk som går över spåren är ett stort arbetsmiljöproblem för lokförarna. De nya tågen går dessutom tyst och då rälsen är helsvetsad hörs inte skarvpassagerna längre.

– Ett tåg som kommer med fart har en stoppsträcka på över en kilometer, säger han.

Nu satsar Banverket på skyltning i Dalarna och Bergslagen på kända platser där folk genar över spåret. Där anges att det är förbjudet att gå över spåret och den som ertappas riskerar böter. På sikt kommer samma skyltning även till Sandviken och Gävleborg.

– Jag upplever att vi får in fler och fler rapporter från lokförare och att det ofta är riktiga olyckstillbud där tåget varit nära att köra på en person, säger han.

Men det är inte bara bekymret med folk som går över spåren på fel ställe som är problem. Även sabotage och skadegörelse med förstörda signaler kostar Banverket stora pengar.

– Bara Tågkompaniet drabbas av kostnader för sabotage på mellan tre och fyra miljoner årligen, säger han.

Det är främst klotter men även stenkastning och krossade rutor. Christer Vestlund påpekar att pengarna skulle räcka till ett helt nytt tågset.

”Bara Tågkompaniet drabbas av kostnader för sabotage på mellan tre och fyra miljoner årligen.”

Christer Vestlund

Banverket

Mer läsning

Annons