Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårsalongen är tillbaka på Liljevalchs – en enda gävleborgare med i årets upplaga

Vårsalongen är tillbaka på nyrenoverade Liljevalchs konsthall i Stockholm. Med start 12 januari bjuder tvärsnittet av svenskt konstliv på underfundig humor, djurkonst och fler objekt än vanligt. Men trots valåret inte särskilt många politiska verk. Per Sonerud står för Gävleborgs två bidrag.

Annons

"Äntligen hemma", utbrister Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs i Stockholm, innan han stegar ut över museets nyfixade golv. I två år har lokalerna renoverats och utställningen har varit på tillfälligt besök i Stockholms centrum. Nu är renoveringarna så gott som klara. Och bland 2 425 ansökningar har 137 deltagare valts ut.

– Vi har kunnat ta med lite fler grejer i år eftersom vi har mer utrymme. Jag hoppas att folk hittar hem hit igen, säger Mårten Castenfors.

Foto: Janerik Henriksson / TTYogastatyer och vävda djur – Mårten Castenfors visar Vårsalongen på nyöppnade Liljevalchs i Stockholm.

Nordiskt vemod brukar prägla delar av Vårsalongen, och gör så även i år med bland andra Björn Lindstens stämningsfulla landskap i moll. Men ett av årets kännetecken är annars en underfundig ton, som materialiseras i exempelvis prillor av päronträ och hunden Rolf med bister uppsyn, tillverkad av strumpbyxor.

– Det finns en giftig humor mitt i allt, säger Mårten Castenfors och visar Olof Astrup Hällqvists staty i trä, där tre mystiska djur utan huvud bär en upp- och nedvänd kanot.

Gävleborgs enda deltagande konstnär i år, Per Sonerud, bidrar med två underfundiga målningar, med sin hund Vichy som del i motivet.

Läs mer: Per Sonerud ensamt utvald från länet till Liljevalchs vårsalong: "Jag fattar ingenting"

Flera djur dyker upp på utställningen, från Ann Fristedts små tovade hundar till Simon Fergins enorma virkade kanin med en morot eller Therese Isabelle Olssons odefinierade varelser "Delar av dem". Påfallande många av dem är gjorda med textila tekniker.

Foto: Janerik Henriksson / TTDjur och textila verk – båda är en trend på årets vårsalong, noterar Liljevalchs chef Mårten Castenfors.

Måleriet får överhuvudtaget konkurrens i år, av en rad olika objekt. I "Ett år av yoga" intar 365 keramikfigurer olika yogapositioner. En gräsklippare gjord av glasspinnar står i ett hörn och detaljrika pappersskulpturer tronar i utställningens ljusaste rum – samt en dörr med utkarvade mönster.

– Vi hade med Dan Wolgers i juryn och det är ganska många objekt med, det kan vara ett tecken på att det premierades lite mer, säger Mårten Castenfors, jurymedlem han också, tillsammans med årets andra deltagare Sara-Vide Ericson och författaren Lena Andersson.

Foto: Janerik Henriksson / TTBea Szenfeld är en av dem som deltar i årets Vårsalong på Liljevalchs.

Att det är valår märks dock knappt alls. Ett verk som kan läsas med politiska ögon är visserligen Bea Szenfelds "Station 5", som består av handklippta versioner av barn som ligger ner. Vissa kanske tycker de är gulliga. Mårten Castenfors tänker i stället med obehag på Medelhavet och små kroppar på en strand.

– Men det är väldigt få politiska utspel. Folk söker inåt. Man letar alltid efter något som blickar ut i stora världen också men det är ganska sällan bra kommentarer om världen, säger han.

Läs mer: Få verk utanför ramarna i vårsalongen

Ett verk med politiska ambitioner är Ylva-Li Ahlströms "Looking back" med en kvinna klädd i heltäckande burka där ögon är tryckta på tyget. Love Frisendahl har också lyft in samtiden i miniatyr med "Vardagens arkitektur", där en liten byggnad med graffiti påminner om förortens estetik.

Foto: Janerik Henriksson / TT Ylva-Li Ahlströms

Att utställningen tillåts spreta är vad Mårten Castenfors tror gör att den tilltalar så många. Här finns ingen tydlig linje – allt är möjligt är den tydligaste trenden.

– Det är en låg tröskel här, det är vårsalongens signum. Och det känner jag en stor kärlek till.

Elin Swedenmark/TT

Christina Busck

Läs också: Rolig och spretig vårsalong

Fakta: Vårsalongen

Vårsalongen öppnar den 12 januari, på Liljevalchs museum i Stockholm, efter två års renoveringar. I år deltar 137 konstnärer mellan 19 och 93 år och sammanlagt visas 284 verk.

Juryn består i år av konstnärerna Sara-Vide Ericson och Dan Wolgers, författaren Lena Andersson och Liljevalchs chef Mårten Castenfors.

Under 2017 slog Vårsalongen besöksrekord med 86 834 besök.

Den första vårsalongen anordnades 1921.

Mer läsning

Annons