Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fordon tillgängliga för alla

/
  • Prototyp. Den bakhjulsdrivna triken ska vara klar för produktion i sommar om uppfinnarens planer går i lås.
  • Flera motorer. Drivning sker med så kallade hjulmotorer, en i varje bakhjul.
  • Fäller ner ramp. Med knappen sänks trikens golv för av- och pårullning av stolen.
  • Hyfsat snabb. Prototypen av Per Stjärnehags rullstolstrike når knappt 30 kilometer i timmen under provturen.
  • Hastighetsmätare.
  • Nya batterier. 16 stycken litiumbatterier (ca 50 kg) ska monteras på slutversionen.
  • Stora visioner. Hjälpmedelsuppfinnaren Per Stjärnehags vision sträcker sig längre än handikappfordon. Microbilar med ickefossilt drivmedel är ett måste, tycker han.Foto: Tomas Hägg
  • Exempel på andra hjälpmedel: Mini Crosser Jazzy 1121.
  • Mini Crosser M1 finns också på marknaden som förflyttningshjälpmedel. Foto: Mini Crosser
  • Permobil X850 är ett annat exempel på hjälpmedel. Foto: Permobil

Ju enklare, desto bättre. Så lyder devisen för uppfinnaren Per Stjärnehag som bygger fordon för funktionshindrade. Snart har han en ny prototyp klar för produktion.

Annons

Han har byggt specialanpassade fordon sedan 1984. Det började med en skicart och har fortsatt med en terrängbil styrd bland annat genom huvudrörelser, mc-klassade fyrhjulingar, en Renault Kangoo för rullstolsburna, där föraren via en bakre hiss rullar in sin stol direkt till förarplats.

Per Stjärnehags nuvarande projekt, en eldriven rullstolstrike (trehjulig motorcykel) på prototypstadiet, är en fortsättning på samma tema, men med en avgörande skillnad – förbränningsmotorn är utbytt mot elmotorer.

– Förbränningsmotorn är en återvändsgränd av många skäl. Vad händer när Indien och Kina får lika många bilar per capita som Västvärlden? frågar han retoriskt.

Han kan inte göra anspråk på att ha uppfunnit det eldrivna fordonet. Elbilar har funnits på marknaden länge utan att få fotfäste. Elfordon för rörelsehindrade är heller ingen nyhet. Däremot andas Pers idé om att maximera fordonets tillgänglighet för brukaren både fräschör och framåtanda på flera plan.

– Elfordon har färre delar, bygger på enklare teknik än förbränningsmotorn, är mycket enklare att tillverka, är billigare och kan därför användas av fler, säger han.

– Men tillgängligheten är det allra viktigaste, det ska vara lätt för användaren att nå sitt fordon och komma i och ur det. Annars är det ju ingen idé. Med ett litet elfordon kan man som rörelsehindrad vara delaktig i samhället utan att spy ut föroreningar.

Han demonstrerar hur man fäller ner golvet på rullstolstriken, som fått namnet Bead (Glaspärlan), rullar upp stolen, låser fast den och kör iväg. Under provturen kommer den upp i knappt 30 kilometer i timmen, räckvidden är fem till sex mil, enligt Per. Släpper man gasen fungerar elmotorerna i bakhjulen som effektiva bromsar.

– Som den står nu har den fyra blybatterier, men den ska få litiumbatterier och då även betydligt bättre räckvidd.

Per hoppas att prototypen ska vara klar för produktion i juni. Den färdiga versionen kommer ha glasfiberarmerade plastskärmar på sidorna och karosseri framtill.

För långa färder kan den bakhjulsdrivna triken eller andra handikappfordon i mopedkategorin (el- eller bensindriva) inte konkurrera med bilen, utan ska ses som ett komplement. Men varför inte ett bruksfordon i stadsmiljö eller på utflykten en sommardag?

– Du ska vara med på den första turen på våren, när man känner alla grönskande dofter.

Tomas Hägg/TT Spektra

tomas.hagg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons