Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur kör man här då?

/
  • De provisoriska trafikljusen vid infarten mot Dahlboms Bil på Österbågen kan snart släckas men behövs snart igen. De är uppsatta för bussarnas skull.
  • Trafik som ska svänga vänster över järnvägen ska stanna vid den här skylten när bommarna är nere. Få bryr sig eller begriper skyltens innebörd.
  • 30-gränsen förbi bondgården med byggnader på båda sidor av Valbovägen i Lund.
  • Den runda refugen i korsningen av S Kungsgatan och Bondegatan uppfattar vissa bilister som en rondell. Men så är det inte.
  • Den här skylten är en av två som nyligen sattes upp på Brynäsgatan. Orsaken är att elever som hör dåligt numera ofta går på Stenebergsskolan och Brynässkolan.

Läsare hör ofta av sig med trafikfrågor. Ibland vill de veta hur det förhåller sig, andra gånger har de synpunkter på problem, verkliga eller uppfattade. Var så god, här finns information kring ett knippe frågor till trafiksidan på sistone.

Annons

Sedan några veckor finns längs Brynäsgatan för Gävleområdet alldeles nya skyltar. Under skylten som ser ut som ett utropstecken, ”annan fara”, finns en tilläggstavla med tre svarta prickar i triangel inom en cirkel.

Innebörden är att många personer med nedsatt hörsel är vanligt förekommande. Den ena skylten står vid busshållplatsen vid Stenebergsparken och den andra utanför Brynässkolan.

Trafikingenjör Gösta Nordqvist på tekniska kontoret har svaret:

– Vi har satt upp dem på uppmaning av skolförvaltningen. Barn med nedsatt hörsel går numera oftast på dessa skolor och åker buss dit. Därför sitter skyltarna vid hållplatserna.

Inte ens vägmärken med klartext tolkas rätt alla gånger. Den runda förbudsskylten med texten ”Stoppsignal” finns på Hagaströmsvägen vid Lund i Norra Valbo precis innan man svänger vänster för att köra över järnvägen.

– Var och varannan fortsätter mot bommarna, skriver en läsare som kör där dagligen.

Skylten finns för att trafik som kommer norrifrån på Lundvägen och ska svänga vänster inte ska blockeras.

Att det blir långa köer är vanligt eftersom långa godståg ofta tvingas stanna innan sista vagnen passerat övergången.

På Lundvägen på andra sidan järnvägen är det 30-begränsning vid en bondgård. Eftersom många inte saktar ner har tekniska kontoret kompletterat med en avsmalning.

Fiffiga bilister har funnit en lösning även på detta genom att passera på gårdsplanen till höger. Där står numera en sidomarkeringsskärm som ska hindra framfarten. Skärmen, som inte tekniska kontoret satt dit, står på en rejält tilltagen järnbalk.

Provisoriska trafiksignaler har de senaste veckorna stått på Österbågen vid infarten till Dahlboms bil samtidigt som hastigheten sänkts från 70 till 50 kring korsningen.

Förklaringen är enkel. Bussarna har inte kunnat använda bussvägen som korsar Österbågen vid infarten till reningsverket. Där pågår kulvertarbeten.

Nu är grävarbetet på sluttampen. Signalerna kommer dock snart att behövas igen. Kommunen ska nämligen gräva ner fjärrvärme på eller intill bussgatan. Det jobbet startar i mars.

Till sist tar vi korsningen S Kungsgatan och Bondegatan. Där finns en cirkelrund refug med ett pilmärke som bilister tycks uppfatta som en minirondell.

– Många tvekar där och vet inte vem som ska köra först, säger en läsare.

Cirkeln är en refug. Ingen rondell. I så fall skulle det sitta märken om cirkulationsplats från alla håll.

Mer läsning

Annons