Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klassledare tar ny sats

/
  • Nya generationen av Volkswagen Golf är varsamt ändrad. Bara experter skiljer bilarna åt om inte den äldre och efterföljaren står bredvid varandra.
  • Förarplatsen och inredningen har förbättrats på en rad punkter och materialvalen känns mer påkostade.
  • Det tredelade ryggstödet bak är enkelt att fälla fram i en eller flera delar.
  • Den turboladdade motorn på 1,4 liter och 122 hästar är en utmärkt kraftkälla.
  • Här är det hög tröskel och högt öppnande dörr. Plus för skidluckan.
  • Ytterspeglarna är stora med inbyggd blinkerlampa. En liten ljusglimt bakåt hjälper föraren att upptäcka glömd blinker.

Ändringarna syns knappt på sjätte generationens Volkswagen Golf. Det krävs nästan en ny och en gammal Golf sida vid sida för att se skillnaden. Dock har nykomlingen förfinats på massor av punkter. Ju mer man lär känna bilen, desto fler förbättringar finner man.

Annons

Generation V fick leva oväntat kort tid, bara fem år att jämföra med drygt sju år för de som kom tidigare. Orsakerna är närmast att finna att förra generationen inte sålde så bra som beräknat.

Kanske inte så oväntat trots allt. Den bil som fick ge namnet åt en ny klass har fått ännu tuffare konkurrens på senare år. Numera har till exempel koreaner konkurrenskraftiga klasskamrater till klart lägre priser.

Bilar växer regelmässigt mellan generationerna. Precis som att barnen oftast blir större än sina föräldrar. VW Golf har dock ändrats marginellt även sett till storleken. Längden 420 cm innebär minskning med två. Lika mycket har bilen svällt på bredden, från 176 till 178 cm. Höjden har minskat en cm till 147. Axelavståndet är oförändrat 258 cm.

Följden är därför att man heller inte märker just någon skillnad på utrymmena vare sig i kupé eller bagagerum. Därför skulle man kunna tro att Golf VI inte är en helt ny bil utan en ”femma” som fått en del make up i front, akter och i inredningen.

Tröskeln till bagagerummet är, precis som tidigare, väldigt hög. Volymen där bak är större än vad ögat trott när man väl börjar packa in prylar för långresan. Skidlucka vid armstödet mitt i baksätets ryggstöd är ett plus.

Likafullt är den faktiskt en helt ny bil och man kan då tycka att formgivarna varit lite fega som inte ändrat mer. Men man kan väl utgå från att förändringarna skulle vara små, enligt devisen att inte ändra ett vinnande lag mer än nödvändigt.

Instegsmodellen har motor på 1,6 liter och 102 hästar. Provbilen hade mindre direktinsprutade 1,4 men med högre effekt och vrid som följd av turbohjälp. Motorn ger 122 hästar och dragkraften 200 Newtonmeter i ett brett register, från 1 500 till 400 varv. Den är en riktig glädjemaskin som arbetar mjukt men som också ger ordentligt klipp när man trycker plattan i mattan. Den sexväxlade lådan är distinkt och lätt att hantera.

Bränslemässigt är motorn tämligen snål, i alla fall sett till deklarationen på 0,62 liter milen vid blandad körning. Under provveckan med två 20-milaresor och resten mest kortare körningar med många kallstarter tog motorn 0,75 liter milen. Med vinterdäck och temperatur nära noll är det fortfarande hyfsat.

Golf var redan tidigare en bil med goda köregenskaper. Senaste versionen har vässats ytterligare. Det märks inte minst på styrningen som är en viktig del av den utmärkta körprecision som är inbyggd i nya Golf.

Bilen går behagligt när man kör den i normaltempo och hänger med alldeles utmärkt när det går undan och är kurvigt. Man sitter utmärkt i sköna fåtöljer med rejäl skålning som håller kroppen på plats även i tvära svängar.

Två vuxna har god plats och godkänd komfort bak.

Förarmiljön är föredömlig. Det är lätt att finna bra körställning eftersom ratten går att justera i alla ledder. På ratten finns för övrigt reglage för radio och färddator. Jag uppskattade inte minst hastighetsmätaren som i likhet med Saab 9-3 har glesare gradering mellan 0 och 40 km/tim. Små hastighetsförändringar märks bättre då.

Instrumentering och reglage har förfinats på en rad punkter, dit hör den nya och eleganta placeringen av reglage för rutor och spegelinställning längst upp och fram på förardörren.

Högre känsla i material som ingår i inredningen är tydlig mot föregångaren. Provbilen hade svart panel och inredning upp till strax till under fönsterkanterna. Elegant och därtill praktiskt eftersom reflexer i rutorna motverkas.

För att ta något negativt så är bilen med sin tvära bakdel en lika stor lortgris som någonsin tidigare. Bakpartiet gror igen direkt så fort det är litet blött. Men så har alla Golfar alltid varit. Det har inte gått att förändra ens i generation sex.

Mer läsning

Annons