Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krympt Q-Audi hot mot nya Volvon

/
  • Q5 har terrängegenskaper som inte alls är oävna.Den här branta klippan vållade inga som helst problem
  • Audi Q5 har ungefär samma profil som bamsen Q7 men har krympt avsevärt ”i tvätten.”
  • Förarplatsen påminner mycket om den i nya generationen A4. Men så delar också modellerna teknik.
  • De läckra baklyktorna är laddade med diodlampor av LED-typ, så ska det vara nu.

Ungefär samtidigt med att Volvo lanserar XC60, märkets hopp i den dykande konjunkturen, kommer en svår utmanare i Audi Q5. Båda är mellanstora fyrhjulsdrivna SUV/crossover med sportiga och välbärgade bilköpare som målgrupp.

Annons

Q5 delar bottenplatta och teknik med nya A4-generationens men får ändå ses som en bantad version av jätten Q7. Lillebror ser riktigt stor och tung ut trots att den med sina 463 centimeter är 40 kortare än förlagan. Vikten är också bantad men 1800 kilo är fortfarande tungt.

Audis nykomling med Quattro fyrhjulsdrift är betydligt mer kvickfotad och personbilslik än vad utanpåskriften ger sken av. Man sitter som i A4, höjden undantagen, och den sävlighet som brukar följa med stora hjul och lång fjädringsväg finns väldigt litet av.

Komforten i framstolarna är hög, två åker högt och riktigt bekvämt även bak. Förarplatsen är som vanligt i Audi-bilar tyskt perfekt. Materialval och detaljkvalitet ger som väntat premiumkänsla.

Bilen känns väldigt litet SUV när vi rullar undan på E18 i riktning mot Norrtälje. Komforten är hög, ljudnivån låg. Styrningen är precis. Så styrs vi in på ett litet flygfält där Susanne Kottulinski, välkänd i rallysammanhang, har ställt upp en konbana där vi ska testa bilens förmåga att ta sig genom snäva kurvor i hög fart. Det blir också ett prov med fullbroms och undanmanöver. Som när man väjer för en älg, typ.

Bilen får väl godkänt även i dessa bitvis våldsamma undanmanövrar. Styrningen hänger fint med, balansen är utmärkt och krängningen måttlig. När gränsen för väggreppet är på väg att överskridas går ESP-systemet in mjukt och effektivt.

Sen bär det av till en stor nedlagd grusgrop ett par mil in i Roslagsskogarna. Där kör vi Q5 i djupa hjulspår, genom en rejäl vattensamling och upp- och nedför sluttningar med stigningar som väldigt få skulle få idén att försöka besegra självmant.

I terrängbanan bevisade sig Q5 som en högst kompetent off roadbil. Den ser inte bara ut att klara sig bra utanför vägen. Den gör det utmärkt med programmet för terrängkörning aktiverat. Brant utför behöver föraren bara styra, bilen reglerar farten med hjälp av ESP-systemet.

I en brant uppförsbacke med massor av lös sand blev det dock stopp. Motoreffekten sjönk plötsligt trots att jag inte släppte på gasen en millimeter. Det var bara att backa och satsa på nytt. Audifolket sa att jag måste ha lättat på pedalen. Så var det alltså inte. Något annat förslag varför bilen vägrade tugga sig vidare uppåt fick jag aldrig.

Jag körde instegsmodellen med dieselmotor på två liter och 170 hästar med pris från 345 400 kronor. Bränsledeklarationen med manuell låda är 0,67 liter, ett lågt värde för en fyrhjulsdriven bil av den här storleken.

Provbilen hade VW-koncernens utmärkta S-tronic, sjustegad automat med dubbla kopplingar. Den ökar priset med 22 700 kronor.

Q5 får dra 2 000 kg, en idealisk bil för hästfolk och andra som ibland tvingas dra släp där vägstandarden är usel.

Tre motoralternativ bjuds från start, direktinsprutad bensinmotor på 211 hästar/350 Nm från 389 600 kronor samt VW-koncernens trelitersdiesel på 240 hästar/500 Nm med prislappen 450 900 kronor. Audis tillvalslista är som alltid lång och dyr.

Som jämförelse kostar Volvo XC60 från 352 900 kronor med den minsta av två dieslar, motorvalen hittills. Jämförelsen, totalt sett, bör få Volvofolket att känna viss oro.

Mer läsning

Annons