Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars först i Europa med kinesiska bilar

/
  • Lars Alfredsson och GD:s trafikreporter tog en första provtur med en av pickup-bilarna.
  • Titta en skylt till, konstaterar Lars Alfredsson. Han finner ytterligare en skylt med ID-uppgifter i den minivan han också tagit hem. I likhet med pickup-bilarna är den tvåsitsig.
  • Här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Anna-Lena Lindblom har krånglat sig in i containern och lossar lastsäkringen över ett av framhjulen så att Alfredsson kan släppa ut en av bilarna på svensk mark.
  • Sanningens minut är inne, innehåller containern kinesiska bilar eller något helt annat? Leveransföraren Roger Olsson ger Lars Alfredsson rådet att ta hjälp av kofoten för att betvinga dörrarna.

För några år sedan importerade han ryska motorcyklar, snarare sovjetiska eftersom de är från den eran. Sen blev det kinesiska fyrhjulingar. Nu har Lars Alfredsson i Forsbacka börjat med bilar. För en vecka sedan lossade han de absolut första kinesiska bilarna för Sverige.

Annons

Han blev inte bara först i Sverige utan i hela Europa som importör av bilar från Kina. Men absolut inte sist. Alfredsson fick hem fem lätta lastbilar från Dongfeng, Kinas näst största biltillverkare.

Dongfeng är även stora på lastbilar och har samarbete, joint venture, med en rad utländska tillverkare, däribland Volvo. Dongfeng tillverkar alla bilar åt Peugeot och Citroën för den kinesiska marknaden och ska även börja montera Volvo S40 och S80.

För en tid sedan besökte Alfredsson fabriken i Chongquing ett par timmars flygresa från Beijing ungefär mitt i Kina. Han erbjöds svensk ensamrätt på Dongeng. När den första containerlasten precis anlänt fick han veta att en företagare i Göteborg annonserar i fackpress om samma märke!

– Så är det. Han hade också blivit lovad ensamrätt. Han verkar vara en juste kille. I stället för att kriga har vi enats om att hjälpa varandra. Ett tag till är det bara jag som har bilar. Han får sina först i februari.

Nu står Alfredssons Kinabilar i Toyotas gamla bilhall invid Sandbacka park i Sandviken och väntar på köpare. Men först måste bilarna godkännas av bilprovningen.

Lars Alfredsson är inte orolig för den saken. Han har haft åtskilliga kontakter med Vägverket och Bilprovningen inför registreringsbesiktningen.

Kineserna har snabbt ordnat dokumentation med text på engelska och svenska.

– Det enda som jag inte är ganska säker på är den svenska särbestämmelsen om lastsäkring och lastförskjutningsskydd. Bilarna måste uppfylla normen trots att den försvinner till våren.

Utvändigt ger den lilla flakbilen ett prydligt intryck. Njurarna i fronten är nästan lika eleganta som hos förlagan BMW. I broschyren visas en bild också på en BMW-front med stående ribbor i njurarna. Kinabilen har liggande ribbor. Alltså inget plagiat enligt kineserna.

Under ytan är bilen allt annat än modern, ett rambygge med stel bakaxel och kardanklump. Motorn på 1,1 liter och 65 hästar finns under sätena och driver på bakhjulen. Skivor fram, trummor bak, styrningen saknar servo.

GD:s trafikskribent fick som förste utomstående köra pickupen från Dongfeng. Mina förväntningar var inte höga när jag klättrade in på den trånga förarplatsen och intog den enkla förarstolen.

Jag rullade ut på Högbovägen och hade visst besvär att komma sams med den tröga femväxlade lådan. Styrningen var lätt degig men OK åtminstone i 70-tempo. Jag gillade absolut inte den styva fjädringen och den guppiga gången. Kanske berodde det på att bilen var olastad i kombination med att den bara rullat ett par mil. Bilen väger 900 kilo och får lasta 810 kg.

Bromsarna provade jag knappast alls i snöslasket. De är inte låsningsfria. I nästa leverans blir det ABS-bromsar lovar importören.

Säkerhetsaspekten ger inga bra vibrationer. Jag har korta ben men sitter ändå med knäna nära instrumentpanelen. Och bilen slutar precis framför rutan. Krockkuddar har den inte, sådana finns som tillval. Det positiva på säkerhetssidan jag fann är bältespåminnare för föraren.

Vilka andra plus kan man finna? Priset förstås. Alfredsson har prissatt minitrucken till 76 000 kronor inklusive moms och Minivan till knappt 99 000.

En småföretagare som kan dra av momsen betalar knappt 61 000 kronor för bilen med flak. Två års nybilsgaranti ingår. Dock inte vagnskadegaranti eftersom sådan normalt inte förekommer på lätta lastbilar. I priset ingår även lokalt utförd rostskyddsbehandling.

Dongfengs lätta lastbilar finns även med elmotor. Varianter med skåp och kyllåda finns också.

Lars Alfredsson, sedan många herrans år i datavärlden, ser sitt intåg i bilbranschen som spännande i skenet den allt värre krisen.

Dongfeng har ett nytt bilsegment för Sverige. Lars Alfredsson hoppas att få företag och kommuner att upptäcka de små, smidig och billiga transportbilarna.

– Varför inte Sandvik! De har ju många transporter inom området. Där skulle inte el-versionerna vara fel. De kan ju också köras inomhus.

Bilvindarna i Europa och Sverige har blåst från öster i ett antal år redan. Förmodligen ökar vinden därifrån framöver. Dongfeng betyder, just det, östvinden.

Mer läsning

Annons