Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Modernare Elantra inget säkert köp

/
  • Nya Elantra i fjärde generationen är försiktigt förändrad. Här som femdörrars kombisedan, det tveklöst mest praktiska utförandet. Foto: OLLE HILDINGSON

När koreanska Hyundai fick fäste på på den svenska marknaden var låga priser avgörande. I dag är det inte riktigt så längre.
Nya modellen av mellanklassaren Elantra kostar från 145 000, en höjning med ungefär 7 000 kronor jämfört med den gamla.

Annons
Det är inte mycket billigare än för vissa konkurrenter som lockar med såväl antispinn som antisladd och bältesvarnare.
Är det något Hyundai inte riktigt fattat ännu är att många av konkurrenterna säljer bättre som följd av uttalad säkerhetsprofil. Förmodligen blir det ganska snart svårt att sälja bilar (utom de allra billigaste) som inte ens har elektronisk sladdparering att erbjuda som tillval.

Frånsett säkerhetsutrustning är Elantra välutrustad i grunden. För att få kyla i bilen, det handlar om manuell AC, krävs att man köper ett paket för knappt fem tusenlappar. Då får man nyckel med fjärröppning, larm, läderklädd ratt och dimljus på köpet. Utöver detta kan man bara köpa till automatlåda och metallicklack.
Som Elantraägare ett par generationer tillbaka noterar jag förbättringar i det allra mesta. Lukten i bilen har blivit bättre men fortfarande kan man ana en air av billig plast.
Annars har detaljutförandet i instrumentpanel och inredningen som helhet lyft rejält.
Ett bra exempel på detta är förvaringsfacken. De har numera halkfritt material i stället för hård plast som får alla prylar att fara omkring vid första inbromsning.

Framstolarna är riktigt behagliga. Förarstolens sits kan justeras i höjdled både fram och bak. Dessutom har den ställbart svankstöd. En sak jag inte gillar är att huvudskydden, som inte är ställbara annat än på höjden, hamnar långt bakom huvudet. Dessutom saknar bilen aktivt skydd mot pisksnärt. Det är den enda skadetyp som ökar i bilolyckor och orsakas oftast vid påkörning bakifrån. Med huvudskyddet långt bakom huvudet /nacken ökar risken för nackskador vid en sådan olycka.
Två personer sitter utmärkt i baksätet med fullt tillräcklig huvudhöjd. Är man tre blir det väldigt trångt.

Lastrummet är rejält. Femdörrarsversionen har väl tilltagen lucka som gör bilen lättlastad. Det inre stängningshandtaget hör till det absolut bästa jag stött på.
Elantra har haft tvålitersmotor sedan tidigare. Nu lanseras en ny variant med variabla ventiltider som gör den mer arbetsvillig samtidigt som bränsleförbrukningen kunnat sänkas. Deklarationen är 7,6 liter per 100 km. Min förbrukning blev 8,2 liter. Helt OK tycker jag.
Elantra känns riktigt spänstig på vägen och bilen visar god balans när det går undan på kurvig väg. Växellådan är mycket lättarbetad även om den riktigt distinkta känslan saknas.
Bilen har god runtomsikt, vilket de rejält tilltagna ytterspeglarna bidrar till.
Litet här och där finner man detaljer som inte känns riktigt up to date. Dit hör kurvhandtagen i taket av gammal osmidig modell. Jag trodde inte sådana tillverkades längre.
Bilen har farthållare, fjärrlås och larm. Liksom färddator men inte yttertemperaturmätare. Strålkastarspolning finns. Den manövreras med en egen knapp. Bra i mina ögon. Därmed räcker spolarvätskan längre.

Förra generationen av Elantra fick mediokra tre stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Den nya väntas få fyra. Fem är tekniskt omöjligt eftersom bilen saknar bältesvarnare. Elantra har dubbla krockkuddar och sidokuddar fram. Huvudskyddsgardiner finns inte att få. Och alltså heller inte säkerhetsutrustning som antispinn och elektronisk sladdparering.
Elantra var ingen storsäljare under 2003. Fram till november hade modellen bara registrerats i 329 exemplar. Flertalet var av den gamla modellen. Ersättaren är modernare i många avseenden men känns ändå inte som ett särskilt hett alternativ i den stentuffa mellanklassen.

Olle Hildingson

Mer läsning

Annons