Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny Scénic gedigen och dyr

/
  • De sneda ögonen och romben i grillen visar att det här höghusbygget är en Renault Scénic av andra generationen. Foto: Olle Hildingson

En bil som blivit klassledare och klassiker i sin första version finns nu i ny upplaga. Den överglänser ettan i det allra mesta. Det gäller tyvärr också priset. Det handlar om Renault Scénic, höghusbygget baserat på Mégane.

Annons
Föregångaren som kom 1996 bjöd på mycket nytänkande som de flesta konkurrenterna nu apat efter med varierande resultat. Scénic 1 blev årets bil 1997. Två miljoner exemplar är sålda, därav nära 19 000 i Sverige.
Scénic 2 är den hittills säkraste MPV eller familjebussen i kompaktklassen. Den var i alla fall först i sin klass att nå full pott, fem stjärnor, i Euro NCAP:s oberoende krockprov. Men så har den också hög säkerhetsnivå, både passiv och aktiv. Sex krockkuddar, whiplashskydd i huvudstöden fram, sladdparering och antispinn finns med i den långa utrustningslistan.

En av finesserna med högbyggda bilar är att de är lätta att kliva i och ur, även för personer som inte är direkt viga. Nya Scénic är inget undantag. Baksätet sitter rejält högt och är därför förstås populär bland barnen som har utmärkt sikt ut. Ändå räcker takhöjden till även för vuxna som behåller hatten på. En negativ följd av höjden, i den här modellens fall 181 cm, är att en normalväxt person har svårt att skrapa hela den stora vindrutan och borsta bort snö från hela taket.
Framstolarna är väl utformade och förarstolen ställbar även i höjdled. Ratten, som har mindre bussvinkel än föregångaren, är ställbar i alla riktningar så det är lätt att finna en bekväm körställning. Passagerarstolens ryggstöd kan fällas fram helt, bra när långa föremål behöver köras. Stolarna bak kan förstås lyftas ur efter behag.
Bak sitter man ännu högre än fram. Stolarna har skjutmån framåt/bakåt. Fullvuxna personer får tyvärr dåligt lårstöd.

Bagageutrymmet har imponerande volym. Därtill är bilen laddad med förvaringsfack. Lådorna under golvet finns kvar från föregångaren, små fram och betydligt större bak. Lådor finns under framstolarna. Renault skryter med totalt 91 (!) fack.
Körmässigt är bilen bättre än föregångaren. Till det bidrar säkert att axelavståndet har ökats med tio centimeter. Styrningen känns litet diffus och tilltalar inte mig. Kan bero på att en elmotor (allt vanligare i nya bilar) fått ersätta den hydrauliska styrservon.
Bilen är mycket komfortabel. Till detta bidrar klart låg ljudnivå. Att provbilen hade dieselmotor märktes knappt ljudmässigt. Däremot bränslemässigt. Medelförbrukningen blev 7,2 liter. Det är långt över deklarationens 5,8 men ändå hyggligt med tanke på vinter och många småkörningar.

Accelerationen i mellanregistret är väldigt bra. Dieslar drar dock klent från tomgång. med Scénic gav det sig tillkänna med flera motorstopp när jag försökte starta på tvåan. Bilen har sexväxlad låda, känns något onödigt.
Översikten i trafiken från förarplats är utmärkt. Ett minus dock för ynkliga ytterspeglar. Smart konstruktion gör att torkarna täcker praktiskt taget hela den enorma vindrutan. Ett klart minus i regn- och slaskväder är obefintliga lister i vindrutans kanter. Massor av vatten hamnar på sidorutorna i stället för att försvinna bakåt via taket. I snöslask blev sidosikten snabbt under all kritik.
Provbilen hade panoramasoltak på 1,6 kvadratmeter som ökar rymdkänslan i kupén.
Handbromsen är elektrisk. När man släpper upp kopplingen släpper också bromsen. Bra vid start i backe när man väl vant sig.
Provbilen hade en dyr extrafiness - som kan medföra dyrbara misstag. Det är ett nyckelkort med fjärrkontroll. Har man kortet i bröstfickan behöver man bara ta i något av dörrhandtagen för att bilen ska låsas upp. Man kan också starta utan att att ta upp kortet.

Se här vad som kan hända. En kall morgon tog jag kortet i handen och låste upp och startade bilen innan jag skrapade is. Sen gick jag in, lade kortet i hallen och klädde mig färdigt. Snabbt iväg till jobbet. När jag parkerat ville motorn inte stoppa. Ett tryck till på knappen fick dock död på den . När jag tryckte på låssensorn på handtaget gick bilen inte att låsa.
Snart stod sambandet klart. Nyckelkortet låg kvar hemma! Bilen gick nu inte att starta och inte att låsa. Jag tvingades låna en av firmabilarna och återvända hem efter kortet. Tänk om jag hunnit köra till Stockholm innan jag upptäckt misstaget...

Generation 2 av Scénic känns mer välbyggd än föregångaren. Som jag ser det är det bara en sak som hotar klassledaren från fortsatt ledarposition - det väl tilltagna priset.
Under våren kommer Scénic i förlängt utförande. Den blir sjusitsig. De bakre stolarna kan fällas ner i golvet.

Olle Hildingson

Mer läsning

Annons