Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skyhögt pris på teknikspäckad tysk

/
  • BMW:s nya 5-serie har blivit större än föregångaren men inte tyngre. Vikten hålls nere med många detaljer i aluminium. Utseendet sticker ut. Foto: Olle Hildingson

BMW:s nya 5-serie väcker många känslor för sitt utseende. Men även för innehållet. Modellserien bjuder på mycket ny spetsteknik. Till stora delar ingår den inte i i det ordinarie priset.

Annons
Dit hör till exempel aktiv styrning (12 900 kr) och farthållare med automatisk avståndshållning till bilen framför (22 300 kr). Liksom strålkastare som följer rattutslaget (4 200 kr). Fast det hade ju Citroën redan för så där 30 år sedan. I början av 2004 kommer även visning av hastighet och andra viktiga funktioner direkt i vindrutan, så kallad head up display (13 900 kr).

En redan dyr bil blir väldigt mycket dyrare för den som vill ha allt som teknikerna från tyska Bayern lockar med.
Grundpriset på 390 000 är dock inte högre än för föregångaren. Provbilens utrustning pressade priset långt över halvmiljonen.
Prislappen gäller både bensin- och dieselversionen. GD körde bensinmotorn, samma som i den tidigare 5-serien. Den jobbar lika diskret och villigt som alltid. Och trivs oerhört bra ihop med den sexstegade automaten som också tillåter att föraren växlar själv.
Utseendet på den något förstorade modellen väcker känslor hos de flesta. Somliga anser karossen som väldigt snygg. Andra har invändningar. Till den gruppen hör jag. Jag har väldigt svårt att vänja mig med linjerna bak. Formspråket är ärvt från 7-serien. Om några år visar det sig kanske att BMW var tidigt ute och att designen skapat skola. Jag har svårt tro det. Å andra sidan har jag haft fel många gånger.
Nya 5-serien är förvånansvärt lättfotad trots att den vuxit på sig. Till viss del beror det förstås på att många detaljer i aluminium, till exempel hela framvagnen, håller vikten nere.

Det är förstås bekvämt att åka med som passagerare. Även i baksätet där nu utrymmet förbättrats. Ökat axelavstånd är förklaringen. Baksätet är tydligt gjort för två personer. Med tre i bredd blir det trångt i axelhöjd.
Även bagageutrymmet har växt. Förr rymdes tre golfbagar, nu går det att få i fyra. Jag har dock inte provat själv. Nya 5-serien har punkteringssäkra däck. Eller rättare däck som går att köra vidare med även efter en punka. Därför saknar den reservhjul. Det ger extra utrymme för småsaker under golvet.
För mig är det här ändå en bil där det är allra största nöjet att få sitta vid ratten. Sätena är bra nära idealet i min smak. Möjligen kan Volvo och Saab konkurrera. Till extrautrustningen hörde elstyrda framsäten och ratt. Med två minnen dessutom så att man alltid kan få tillbaka sin önskeinställning med en knapptryckning. Den innefattar även höjden på huvudskyddet, svankinställningen samt ratten och ytterspegeln på förarsidan.

Den aktiva styrningen är otroligt precis och direkt. De första körpassen kändes den ibland för direkt men efter hand blev jag tillvand och började uppskatta den. Vid parkeringsmanövrar är det bara två lättarbetade varv mellan fulla hjulutslag mot normalt tre. Den aktiva styrningen samt en girkontroll är hopkopplad med bilens antisladdsystem. Om föraren tappar kontrollen kan bilens dator gripa in inte bara genom att aktivera någon eller några av bromsarna. Datorn kan även ändra styrutslaget, allt för att förhindra en olycka.

Även solen har fläckar. Karossformen ger usel sikt bakåt. Saken blir inte bättre av att ytterspeglarna är ynkligt små. Jag gillar egentligen inte parkeringsvarning som börjar ljuda när man närmar sig något föremål. Ibland är det en bil eller ett träd, en annan gång larmar systemet för några grässtrån. I den här bilen är parkeringsvakten inte helt fel.
Till mindre lyckade detaljer räknar jag de tre spakarna på rattstången med extraknappar på var och en. Där är det inte alltid helt enkelt att göra rätt.
Multifunktionsknappen iDrive mellan framsätena är ärvd från 7-serien. Teknikerna har tagit till sig kritiken åt att vredet är svårt att använda. De fyra menyerna är omarbetade och klart enklare att hantera än i 7-serien.
BMW räknar nå fler tjänstebilsbrukare med nya 5-serien. Min direktör hör inte dit. Han trivs jättebra med den tidigare generationen och föll inte alls pladask för allt det nya och innovativa. Förra 5-serien går heller inte av för hackor. Den kommer att stå sig länge än.

Olle Hildingson

Mer läsning

Annons