Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smarta lilla iQ får stor prislapp

/
  • Toyota iQ är en nätt skapelse precis under tre meter med unika lösningar för upp till fyra åkande.
  • iQ har som nästan alla moderna bilar diodlampor i lyktorna. Bakdelen är lätt uppkäftig.
  • GD:s kortväxte trafikskribent sitter anständigt i höger baksäte även om huvudet nuddar taket.
  • Förarplatsen är enkel, överskådlig och väldigt plastig. Navigator är extra.
  • Bakrutan öppnar till en springa med plats för tunn portfölj. För att få bagageplats måste ryggstöd fällas.

Världens minsta fyrsitsiga bil, en sanning med modifikation, lanseras nu av Toyota. Den japanska tillverkaren är sedan länge föregångare på miljöområdet. Den knappt tre meter långa skapelsen iQ är ett charmtroll som tar ytterligare ett steg.

Annons

GD har provkört världens näst kortaste bil efter Smart. iQ duger gott eller är rent av perfekt för mångas behov. Oblyg prissättning kan dock bli ett hinder för framgång.

Otroligt smidig i stan men heller inte oäven på motorvägen. Hade varit klockren framtidsbil om den presenterats som plug in-hybrid. Då hade succén varit given från start.

Toyota var ju först med bensinhybriden Prius för tio år sedan. Ännu inte nog effektiva batterier är förmodligen förklaringen att iQ inte blev första plug inhybriden på marknaden Toyota medger nu att man tittar på båda hybridkoncepten i iQ.

Mitt tips är att iQ med väldigt liten bensinmotor och energirika batterier som laddas med elkontakt kommer inom två eller möjligen tre år. Prius ska vara där på vissa marknader 2010.

Priset på iQ börjar på 137 800 kronor om man väljer minsta motorn, samma maskin på en liter och 68 hästar som i Aygo. Bilen erbjuds också med en ny 90-hästars diesel. Den kommer i alla fall inte till en början till Sverige. Importören anser att prisutvecklingen på bränslet och svenska politikers syn på dieselmotorer är för osäker.

Det går att köpa ett knippe småbilar mycket billigare än vad iQ kostar. Ta exempelvis nya Ford Ka för 97 000 eller varför inte Hyundai Atos för 86 000. Den som nöjer sig med en Chevrolet Matiz betalar inte så mycket mer än hälften jämfört med iQ. Prislappen är 79 000 kronor. För 30 tusenlappar kan man göra mycket. För uppåt det dubbla ännu mer. Så tror jag många resonerar när de kollar in iQ.

Till iQ:s försvar ska sägas att bilen förefaller vara extremt säker. Sin litenhet till trots ska den enligt Toyota klara full pott i Euro Ncaps krockprov. Bilen är sprängfylld, förlåt, med krockkuddar. Det finns hela nio stycken.

IQ är först med krockkudde som skyddar passagerarna bak vid påkörning bakifrån. Den täcker bakrutan runt huvudskydden. Passagerarkrockkudde i sitsen för passageraren fram är också en absolut nyhet. Den lyfter passageraren för att hindra underglidning i bältet.

Sladdparering, ESP, finns förstås men även AC, färddator, radio och en hel del annat som ofta saknas eller kostar extra på billigare småbilar.

Ett par timmars provkörning i tät Milanotrafik visade att iQ är idealisk att hantera i stan. Med två meters axelavstånd och vänddiameter under åtta meter trixar man sig fram och hittar p-plats snart sagt överallt.

Flera timmar på stora vägar inklusive en del motorvägsmil i drygt tillåtna 130-tempo visar att iQ inte gör bort sig heller utanför staden. Komforten fram ligger faktiskt inte långt efter många stora bilars egenskaper. Och bilen är väl isolerad. Ljudkomforten är hygglig även i motorvägsfart.

Påståendet att bilen är fyrsitsig är inte riktigt sant. Bara ett litet barn ryms bakom föraren. Själv är jag kort och sitter nära ratten. Ändå skulle jag aldrig kunna få plats i iQ ”bakom mig själv.”

En vuxen person får plats i höger baksäte, bättre för benen är för huvudet. Hemligheten är att instrumentpanelens högra halva är förskjuten framåt. Handskfacket ersätts av en ficka för handboken.

Stolen går att justera 25 centimeter i längd. Med passageraren så långt fram det gå uppstår dock ett nog så intrikat problem för föraren. Passageraren skärmar av förarens synfält kraftigt åt höger. Inte alls lyckat i tät stadstrafik.

Bilen är lätt att lära känna. Den har överskådliga instrument och reglage, tyvärr med mycket blänkande plast som ofta ger irriterande reflexer i rutan. Motorn har förstås sina begränsningar. Den ska gå att köra på fyra deciliter.

Det innebär 99 gram koldioxid per kilometer. Vi gjorde dessvärre av med närmare sex deciliter. OK, vi körde bitvis undan men det var aldrig fråga om någon buskörning.

Toyotas svenske presschef Bengt Dalström räknar få ut 1 700 iQ på den svenska marknaden nästa år. Om det ska hålla måste lillen ta andelar från andra småbilar.

Där ligger de egna större men betydligt billigare modellerna Aygo och Yaris i riskzonen. En sak är jag övertygad om, iQ får större framgång än strikt tvåsitsiga Smart.

Mer läsning

Annons