Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo säkrast vid påkörning bakifrån

Annons

När Volvo presenterade CX60 i höstas hävdade man att detta är säkraste Volvon någonsin. I veckan kom svaret att det stämmer. Den mellanstora SUV-modellen fick högsta möjliga betyg, fattas bara, i Euro Ncaps krockprov.

Bilen fick maximala poäng i delmomenten och nådde 37 poäng. Av tolv krockade modeller nådde ytterligare en 37 poäng för skydd av åkande i bilen. Det var Renault Megane.

Det franska märket var för övrigt 2001 först med att klara fem stjärnor i Euro Ncap med Laguna av andra generationen.

Meganes klassning innebär att hela elva Renaultmodeller nått full krockpott.

På ett område slog Megane Volvon på fingrarna. Bilen fick fyra stjärnor för skydd av fotgängare mot Volvons tre. I gengäld vann Volvo i en disciplin som aldrig mätts tidigare.

Sverige har länge arbetat hårt för att Euro Ncap även ska testa skyddsförmåga mot pisksnärtskador. Jag föredrar det svenska ordet trots att engelska whip lash är vedertaget. Nu är kravet verklighet.

15 bilmodeller ingick i första provomgången av förarsäten med provdockor som testades i krockslädar. Inte förvånande vann Volvo där solklart. Flera andra bilar fick också bra betyg men det fanns även riktigt usla. Absolut sämst var Suzuki Splash, Daihatsu Terios och, förvånande nog, i övrigt säkra Peugeot 308.

En bil som rödmarkeras skulle jag absolut inte vilja ha. Jag skulle nog välja en bil med fyra stjärnor och hög whip lash-poäng ställd mot en femstjärnig med uselt whip lash-skydd.

Fast helst ska den ligga väl till i alla discipliner. Till min glädje såg jag att den bil jag räknar med ska bli min nästa finns med i pisksnärtundersökningen och att den är hyggligt bra. Jo, den har fem stjärnor också.

Pisksnärtskadorna är den enda skadetyp som ökat på senare år. Det hänger förstås ihop med att folk kör på varandra bakifrån allt oftare i stadstrafik.

En lucka på fem meter räcker inte i 70 knyck. Inte heller i 50 eller ens i 30-tempo. Hur har du det med dina luckor? Tänk på det nästa gång du sätter dig vid ratten.

Pisksnärtskador har blivit kända/erkända först på senare år. Vi litet äldre minns att folk längre tillbaka ofta hamnade i baksätet när det smällde eftersom ryggstödet vek sig. Klent byggda stolar var skadeförebyggande eftersom kollapsen minskade belastningen på nacken.

Småningom blev bilstolarna stabilare och pisksnärtskadorna vanligare. Volvos nuvarande ryggstöd ger efter bakåt och kan sägas vara en modern variant av gamla bilars klent byggda stolar.

Skydd mot whip lash är oftast konstruerade så att huvudskyddet, eller nackstödet som många säger, trycks framåt några centimeter när det smäller. Därmed minskar huvudets pendling.

 

Mer läsning

Annons