Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marilén – en fena i luften!

/
  • Artist som gör en höjdarkarriär. Marilén Ribot är i Gävle för att visa sina konster i luftakrobatik.

... med Marilén Ribot, en 30-årig artist från Spanien med luftakrobatik som specialitet.

Annons

När jag först träffar Marilén Ribot i Johan Welltons övningslokal Fabriken på Näringen slås jag av den starka glädje och energi hon utstrålar.

Marilén har lite bråttom, men ger sig ändå tid för en intervju mellan rep-passen inför Varieté Royale, som har premiär i kväll. Föreställningen kommer att framföras inte mindre än åtta gånger på Gävle teater.

Det visar sig att Marilén kommer från lilla Manacor på Mallorca, samma by på öns östra sida som tennisspelaren Rafael Nadal kommer ifrån. Således kan jag naturligtvis inte undvika att fråga om hon känner Rafael personligen och det gör hon också. Men hon betonar att det är mer hans familj hon är bekant med eftersom Rafael lämnade byn tidigt för att satsa på sin karriär.

Precis som också Marilén gjorde för att förverkliga sin dröm och utbilda sig till artist med början i Madrid och sedermera även i Sverige.

Efter tiden i Madrid, där hon läste ett år vid Carampaskolan (typ cirkusgymnasiet på Vasaskolan), sökte hon vidare till Cirkuspiloterna i Stockholm och Danshögskolans nycirkusutbildning där hon läste i tre år och deltog i internationella utbyten.

När jag frågar Marilén om hennes upplevelser av Sverige generellt säger hon:

– Sverige är ett otroligt rent, välstrukturerat land som organisatoriskt fungerar väldigt väl. En förutsättning som underlättar mycket vid repetitioner då allt flyter på smidigt och klanderfritt.

Finns det då inget som är mindre positivt i Sverige? Marilén tycker att det känns obehagligt att svara på en så direkt fråga, men så kommer det fram att det ibland kan vara väl många möten om ”allt och inget på samma gång”, och att detta kan kännas lite ovant för en spanjorska då, man i hennes hemtrakter är mer ”rakt på sak”.

Hur upplever du att arbeta med svenska artister gentemot spanska?

– Det är inte förrän under senare tid som jag har reflekterat över nationella skillnader i arbetet och här i Sverige känns arbetet som artist mer effektivt, och då speciellt personalen som arbetar runt omkring, rekvisitörer etcetera, men samtidigt så känns det lite fel att säga så då det som alltid är individen som bedöms utan nationella förtecken.

Vad har du fått för intryck av Gävle?

– Dessvärre så har jag inte haft så mycket tid över för att bekanta mig med staden. Men jag har besökt scenen där vi ska uppträda och Vasaskolans cirkusutbildning. Jag har fått uppfattningen att Gävle som stad har bra förutsättningar för att arbeta artistiskt, här finns diverse kommunala projekt och teatergrupper.

Har du några speciella tips att förmedla till ungdomar med cirkusdrömmar?

– Gör vad du kan för att få tillgång till träningslokaler, sedan är det naturligtvis en fråga om att träna så mycket man kan. Glöm inte heller att försöka se så många andra uppträdanden som möjligt och passa då på att titta ur olika perspektiv på dans, cirkus och teater för att få så mycket inspiration som möjligt som senare kommer att hjälpa dig i ditt nummer.

Några speciella planer för framtiden?

– Just nu ser jag fram emot att få uppträda för Gävlepubliken samt i Stockholm och Malmö med Varieté Royal. Därefter kommer jag att uppträda vid en cirkus i Valencia under jul och nyår. Det kommer att bli väldigt intressant då artister från hela världen ska delta.

Sist men inte minst, varifrån får du din drivkraft och vad är det som du vill förmedla med ditt uppträdande?

– När jag är på scenen så är det uteslutande kontakten och interaktionen med publiken som är den avgörande drivkraften. Utan publikkontakt skulle det inte fungera för mig att genomföra mitt nummer.

Mer läsning

Annons