Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olika flygbolag hjälper resenärer olika mycket

Flygplatserna i Bangkok öppnar antagligen inte före lördag, och fler och fler svenskar blir strandade i Thailand. Många på hemmaplan får boka om eller av sina semesterresor.
Hur mycket hjälp resenärerna får beror på vilket bolag de flyger med.

Annons

Än värre än att riskera att inte komma i väg på resan är det antagligen för dem som fastnat i den thailändska huvudstaden. De tre flygbolagen har ställt in sammanlagt 13 turer från Bangkok till Stockholm, Köpenhamn eller Helsingfors med runt 2 700 resenärer fram till och med fredag.

De strandade resenärerna får olika mycket hjälp beroende på vilket bolag de flyger med. SAS bjuder på hotell ”tills vidare”, Finnair betalar för en natt och Thai Airways låter resenärerna betala själva men uppmanar dem att spara kvitton.
– Det blir en försäkringsfråga när de kommer hem, antingen på vår eller resenärens försäkring, säger Jonas Broström, försäljningschef på Thai Airways.
Alla tre bolag har börjat titta på alternativa resvägar ut ur Thailand.
– Håller situationen i sig länge till får man naturligtvis ordna det här på annat sätt, säger Anders Lindström, presstalesman på SAS.

Mer läsning

Annons