Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En attitydförändring behövs­ i vårdapparaten

Annons

Läser med bestörtning om den stackare som fick vänta i sex månader i onödan innan han får behandling för sin cancer i magen. Förseningen berodde på att man tappat bort remisser på sjukhuset.

Verksamhetschefen för kirurgin, Ulf Öhrvall, menar att man som patient har ett eget ansvar om man inte får någon reaktion på en remiss. Hoppsan, det var märkligt! Tyvärr inte första gången som remisser har kommit bort!

Hur vore det om ni på landstinget och sjukhuset skulle arbeta för att vi som tvingas anlita er (eftersom det inte finns något alternativ) ska slippa sådana här fadäser? Här är några förslag när det gäller remisshantering:

1) Den läkare som skriver remiss begär läskvitto på mailade remisser, postremisser konfirmeras av avdelningen.

2) Patienten får ett kvitto på att remissen är skickad med uppgifter om vilket telefonnummer/avdelning man ska ringa om man inte får svar på remissen.

3) Uppgift om hur lång tid som man normalt får räkna med innan något händer.

4) Uppgift om hur länge man kan vänta med hänvisning till problemets art.

5) När sjukhuset senast måste svara för att det ska hamna inom vårdgarantin.

6) Vart man vänder sig med klagomål om remissen inte ger några reaktioner inom denna tid

Det här är naturligt för affärsidkare och andra företagare, men inom det offentliga har man tydligen missat att det är vi, de obehagliga och sjuka människorna ute i samhället, som betalar era löner, fikapauser, konferensresor med mera. Så ni bara vet!

Jag ser fram mot en attitydförändring inom vårdapparaten, en kraftig sådan förändring dessutom! Man är ju tacksam för att vi har möjlighet att välja privata vårdcentraler i alla fall. Alliansregeringen har dessutom öppnat upp än fler möjligheter för oss som vill välja privata alternativ! Mer sådant behövs och jag tror inte att Öhrvall blir aktuell för anställning där!

Det här är naturligt för affärsidkare och andra företagare, men inom det offentliga har man tydligen missat att det är vi, /... / som betalar era löner, fikapauser, konferensresor med mera.

Observer II

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons