Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lägg träningarna tidigare så vi får vår sömn

/
  • Det är inte skönt att vakna på morgonen och känna sig som en trögtänkt zombie, menar skribenten. Observera att bilden är arrangerad.

Annons

Skolan är viktig, om inte självklar för oss ungdomar. För att klara av den behöver vi sömn så att vi inte blir ofokuserade och ger upp. Samtidigt uppmuntras vi också till att hålla på med lagsporter. För sport är ju alltid bra för hälsan och kroppen eller hur?

Inte riktigt. Ni förstår, ju äldre man blir desto senare läggs träningarna upp när det kommer till lagsporter, vilket inte blir bra då ungdomar behöver mer och mer sömn för att utvecklas ju äldre vi blir. Enligt nyhetsartikeln ”Unga sover allt sämre” från SVT Nyheter så visar en undersökning från SCB att var tredje ungdom har svårt att somna och att det är ett ökande problem.

Det finns många faktorer till varför vi ungdomar får det allt svårare och svårare att somna, till exempel mobilljus före sömnen, men jag tror utifrån min egen erfarenhet att detta framför allt handlar om en stor anledning, nämligen lagsporten.

Det är inte själva träningen i sig utan i stället när ungdomarna tar plats i laget. Jag har spelat innebandy och fotboll nästan hela mitt liv. Jag tyckte det var jättekul och skulle gärna ha fortsatt om det inte vore för att träningarna lades upp senare och påverkade mitt skolarbete.

Visserligen är det skönt att träna sent, kan jag medge från mitt perspektiv, men det är inte lika skönt att vakna upp nästa morgon och känna sig som en trögtänkt zombie framför skolbänken de nästa fem timmarna.

Min lösning till detta är att lägga upp träningarna inom lagsporter tidiga

Frustrerad skolelev

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons