Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Om tågen ska rulla krävs resenärer

/

LEDARE: Nederlagen kommer slag i slag nu. SJ känns inte längre som en trogen gammal vän.

Annons

Därför funderar region Gävleborg i helt riktiga banor: Övertyga SJ om vilka avgångar som är livsviktiga att behålla och kanske se över samordningen med regiontågen.

För hur konstruktivt är det att gapa och skrika om att tågen måste gå med de avgångar de alltid gått, när det visar sig att väldigt få utnyttjar trafiken?

Det är inte obegripligt att SJ vill lägga ner intercitytågen på vardagar som passerar Bollnäs, Järvsö och Ljusdal, mellan Östersund och Stockholm, på vardagar, om det är i snitt åtta passagerare som utnyttjar rutten. Förlusten är beräknad till 15 miljoner.

Förmodligen har man konstaterat att X2000-tåget lockar fler resenärer, som trafikerar samma sträcka.

Tidigare kom beskedet att Trafikverket vill stäng tågförbindelsen mellan Gävle och Ånge flera timmar på dagen, för banarbete. Närmare bestämt mellan 10-14. Politikerna protesterar nu och tycker att Trafikverket kan underhålla på nattetid. Utan att ha en aning om rallarens arbetsvillkor så låter det onekligen svårare, att jobba längs stambanan i mörker.

Förmodligen har Trafikverket koll på hur många godståg som skulle hindras från att passera just den här tiden och valt att lägga avbrottet just när det gör minst ekonomisk skada. Men vet politikerna som nu så självsäkert uttalar sig, hur många som pendlar mellan 10-14 i regionen?

Det sitter i ryggmärgen att protestera när det görs inskränkningar i människors vardag och förutsättningar för att kunna leva även på landsbygden. Ibland känns det hopplöst när det bestäms över våra huvuden.

Norra stambanan är en viktig pulsåder genom Hälsingland. Så att den rustas borde vara välkommet. Vi vet alla vad som händer när underhållet är eftersatt: Tågförseningarna söderut, som är mer regel än undantag, är vi förhållandevis förskonade från.

Eftersom SJ:s förslag skickats ut för samråd, får man förmoda att de är öppna för förslag. Och då vore det lämpligt att se över hälsingarnas tågvanor och önskemål. I Järvsö vet man så klart när turistsinvasion är att vänta.

För som det är i dag är det inte ont om plats i vagnarna, alla avgångar. Hälsningar, en dagpendlare.

Mer läsning

Annons